یادگیری خرد (microlearning) چیست ؟

یادگیری خرد (میکرولرنینگ) چیست ؟

وقتی در مورد آموزش سازمانی بحث می‌شود و زمانی که به روزترین رویکردها مد نظر قرار می‌گیرد، چیزی جز کوچک سازی مراحل یادگیری به ذهن خطور نمی‌کند. ایده هوشمندانه‌ای که در دنیا به نام میکرولرنینگ (Micro Learning) یا یادگیری خرد شناخته می‌شود. در این متن خلاصه سعی می‌کنیم به معرفی یادگیری خرد پرداخته و به این سوال که میکرولرنینگ چیست پاسخ دهیم و چگونگی تأثیر این نوع از یادگیری در افزایش بازدهی و سود مجموعه‌ها را بررسی کنیم.

یادگیری خرد یا میکرولرنینگ چیست ؟

میکرولرنینگ (ساخته شده از کلمه «میکرو» به معنی کوچک) بدان معناست که همه مواد آموزشی در آموزش مجازی در مقادیر کوچک که بتوانید در مدت کوتاهی آن را بفهمید (برخلاف کتاب‌های قطوری که باید در مدرسه می‌خواندید یا کلاس‌های آموزش مجازی با محتوای سنگین که در طبقه‌بندی «ماکرو» قرار می‌گیرند)، ارائه می‌شود.

یادگیری خرد در سال ۲۰۱۸ به عنوان یکی از ۱۰ موضوع برتر و روز در حوزه منابع انسانی و آموزش محسوب می‌شود.

اینگونه مطالب در اندازه‌های بسیار ریز هستند، چیزی بین سه تا ده دقیقه به اندازه‌ای که توجه فراگیر را از ابتدا تا انتها به خود جذب کند. مطالب دقیقا در زمان و جایی که فراگیر به آن نیاز دارد، ارائه می‌شوند.

مختصر، کوچک، تکه تکه، در لحظه. این موارد چهار ویژگی مهم یادگیری خرد هستند که در تمام تعاریف گفته شده است. شاید به نظر ساده برسند، اما در واقع بیانگر یک تغییر سیستمی است در نحوه تفکر ما درباره اجزای آموزش 

یادگیری خرد:

  • روش تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا و ارزیابی برنامه‌های آموزشی ما را تغییر می‌دهد.
  • از ما می‌خواهد از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم که به فراگیران یک تجربه قوی و متمرکز به شیوه‌ای ساده و مقرون به صرفه از لحاظ هزینه و زمان ببخشد.
  • متخصصان آموزش و توسعه را مجبور می‌کند تا در خصوص مشتریان و اینکه شغلشان باید دقیقا چه باشد، تجدیدنظر کنند.

تکه‌های میکرولرنینگ می‌توانند به هم متصل شوند یا به تنهایی به کار بروند، اما باید بتواند در هر زمان و توسط هر کسی مورداستفاده قرار گیرد. به طور ایده‌آل می‌تواند در یک مخزن قرار گیرد تا به سرعت در دسترس قرار گیرد.

برای فراگیرانی که مدام نیاز دارند که صفحه را رفرش کنند، یادگیری خرد آنها را قادر می‌سازد بدون آنکه مجبور باشند صفحات محتوا را یکی پس از دیگری باز کنند، آموزش ببینند و این یکی از مهمترین مزایای یادگیری خرد است.

ویژگی‌های میکرولرنینگ چیست ؟

میکرولرنینگ چه به صورت غیررسمی باشد و چه به عنوان بخشی از تجربه یادگیری ساختاریافته، چند ویژگی دارد:

  • اختصار: رویدادهای یادگیری خرد کوتاه هستند، گرچه مدت زمان مشخصی ندارند.
  • تکه تکه بودن: با توجه به هدف یادگیری خرد و اختصار آن، میکرولرنینگ بر ایده، مفهوم یا موضوع محدود تمرکز دارد.
  • تنوع: محتوای یادگیری خرد می‌تواند به شکل ارائه (presentation)، فعالیت (activity)، بازی، بحث، ویدئو، آزمون، فصل کتاب یا هر فرمت دیگری که موجب یادگیری فرد می‌شود، باشد.
  • انعطاف‌پذیری: به فراگیران این امکان را می‌دهد تا از هر ابزاری که می‌خواهند برای یادگیری استفاده کنند. این با سبک زندگی و شیوه‌های یادگیری فراگیران مدرن همخوانی دارد.
  • جذاب برای همه: یادگیری خرد فراگیرانی را از هر نسل و ملیتی به خود جذب می‌کند.
  • قابل دسترس برای فراگیر در حین کار: برای فراگیر در جریان کارش قابل دسترسی است، بنابراین می‌توانند در همان لحظه که نیاز دارند، به آن دسترسی داشته باشند.
  • عمل گرا بودن: می‌توانید تکه‌های آموزشی طراحی کنید که به فراگیران در یادگیری، حل مشکل، ارتقا، تمرین و به کارگیری موفقیت‌آمیز آن در کار کمک کند.
  • سازگار با نیازهای آموزشی: می‌تواند تک قسمتی یا به عنوان مجموعه تکه‌های مرتبط با هم در راستای مسیر یادگیری، ارائه شود.
  • قابلیت شخصی‌سازی: تکه تکه بودن میکرولرنینگ شما را قادر می‌سازد تا مسیر یادگیری برای فراگیران را شخصی‌سازی کنید. آنها بر اساس مهارت، نقش یا ترجیحات خود می‌توانند آموزشی که می‌خواهند را دریافت کنند.
  • قابلیت بروزرسانی و انتقال مجدد سریع

مزایای میکرولرنینگ چیست ؟

زمان بسیار کمتری صرف یادگیری می‌شود

هر جلسه یا بسته یادگیری خرد زمان بسیار کمی را از فراگیر می‌گیرد. همه چیز هم از همان نام خُرد نشأت می‌گیرد که ایده اصلی این نوع یادگیری است. در شرایطی که یک کارگاه آموزشی در روز حدود ۶ ساعت از فراگیر زمان می‌گیرد، یک بسته آموزش خرد حداکثر ۵ دقیقه طول می‌کشد. زمان که کوتاه شده و هزینه تولید محتوای آموزشی هم بسیار کم است.  مقایسه با آموزش الکترونیک سنتی این زمان و هزینه قابل مقایسه نیست و این یک گام مهم در کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی و در نهایت بازده و سود سازمان‌ها و شرکت‌هاست.

هزینه‌های ایاب و ذهاب تعطیل

فرض کنید سازمان یا شرکتی قصد دارد نیروهای فروش یا نمایندگی‌های خود را برای آموزش مشخصی گرد هم آورد. می‌دانید و می‌دانیم به لحاظ لجستیک این یک کابوس است. پس چرا این هزینه هنگفت؟ یادگیری خرد به معنای واقعی آموزش‌ها را در دسترس قرار داده و همیشه می تواند از طریق تبلت، موبایل، لپتاب یا پی سی در محل کار و ضمن کار باشد. 

هزینه بسیار کم تولید محتوای میکرولرنینگ

زمان تولید بسته‌های آموزشی در این ساختار بسیار کم است. به همین نسبت هزینه تولید هم کاهش بسیار زیادی دارد. یادگیری خرد یک راه حل بسیار کارآمد برای سازمان هایی است که  میخواهند دوره های موثر و کاربردی رابا روشی بهینه و مقرون به صرفه ایجاد کنند.

ماژول‌های Bite Size یادگیری خرد به دلیل دارا بودن تکه‌های آموزشی منفک و در عین حال یکپارچه، این مزیت را ایجاد می‌کنند که متناسب با نوع آموزش مورد نیاز، ماژول‌های مربوطه با زمان و هزینه کم تولید شود و به جریان آموزش اضافه گردد. ولی در یک آموزش الکترونیک متداول که دوره‌های چند ساعته دارد، نمی‌توان به این روش عمل کرد.

تنوع

چه برای یادگیری ساختاری و چه غیرساختاری، میکرولرنینگ پتانسیل استفاده از روش ترکیبی را دارد.

سهولت جستجو

تکه‌های کوچک محتوای آموزشی می‌توانند جهت سهولت در جستجو، دسترسی و استفاده مجدد، برچسب گذاری شوند.

انعطاف پذیری

دوره‌های یادگیری خرد می‌توانند همه موضوعاتی که یک آموزش مجازی عادی دارد، پوشش دهند، فقط به روش کوچک و تکه تکه شده. می توانید دوره هایی بسازید که یک نمای کلی از موضوع بدهد.

جذاب بودن برای فراگیران

یادگیری خرد یکی از جذاب‌ترین روش‌های یادگیری است. بیشتر مانند چک کردن شبکه‌های اجتماعی محبوب در گوشی هوشمند است تا یک مطالعه جدی در روش‌های معمول آموزشی.

آزادی بیشتر به فراگیران

آموزش‌های آنلاین منظم که از دوره‌های آموزشی با متن سنگین استفاده می‌کنند، برای مطالعه در بازه کوتاه مناسب نیستند. از طرفی دیگر، یادگیری خرد سبب می‌شود فراگیران از آموزش اتفاقی در هر زمان که وقت خالی دارند، لذت ببرند. از آنجایی که دوره‌های میکرولرنینگ کوچک هستند، آسان تر دانلود می شوند و در مواقعی که آفلاین هستید نیز می توانید مورد استفاده قرار دهید.

میکرولرنینگ به فراگیران اجازه می‌دهد مطالبات خود را داشته باشند، خودشان درس مناسب خود را انتخاب و برگزینند، در عین حال که آنها را راهنمایی نیز می‌کند.

تولید محتوا توسط فراگیر

وقتی فراگیران خودشان مدرس می‌شوند و آموزش می‌دهند، یادگیری عمیق‌تر می‌شود. یادگیری خرد، فرصتی برای انتقال نقش‌ها، همچنین ایجاد فیدهای اجتماعی، بلاگ‌ها و بازخوردهای فوری از اجتماع و شبکه فراگیران فراهم می‌کند.

معایب میکرولرنینگ چیست ؟

فقدان تحقیقات

تحقیقات کافی در خصوص اینکه آیا یادگیری خرد برای دستیابی به اهداف آموزشی بلندمدت مناسب است یا خیر، صورت نگرفته است.

قطعات آموزشی

برای اهداف آموزشی بلندمدت ممکن است قطعات آموزشی در کنار هم قرار بگیرند که با هم سنخیتی ندارند.

فقدان به هم پیوستگی شناختی

نمی‌توانیم مطمئن شویم که فراگیران به خوبی محتوا را از یادگیری خرد به هم پیوند می‌دهد تا یک مدل ذهنی مناسبی بسازند.

احتمال سردرگمی

در صورتی که میکرولرنینگ شامل طیف متنوعی از فرمت‌ها باشد، برخی فراگیران ممکن است در سوئیچ کردن بین آنها دچار مشکل شوند.

برای مفاهیم پیچیده مناسب نیست

واحدهای یادگیری خرد برای ارائه اطلاعات ساده بسیار خوب است، اما لزوما برای مفاهیم پیچیده بهترین انتخاب نیست. امکان‌پذیر است اما به تلاش بیشتری نیاز دارد. برای مثال، نیاز دارید مفهوم را به بخش‌های ساده تقسیم کنید. یک دوره آموزشی کوچک راه بسیار خوبی برای دستیابی به چشم‌انداز خوب به موضوع است.

مناسب آموزش عمقی نیست

اگر موضوعی دارید که نیازمند مطالعه عمقی است، ممکن است میکرولرنینگ بهترین رویکرد برای شما نباشد. برای مثال می‌توانید از آن برای یادگیری مکالمه آلمانی استفاده کنید، اما نه برای مطالعه ادبیات آلمانی. در بسیاری زمینه‌ها، به خصوص آموزش کسب و کار، یک دوره کوتاه آموزش خصوصی چیزی است که شما نیاز دارید.

فراگیران موقتی

اگر فراگیران بدانند ملاقات‌هایشان کوتاه مدت خواهد بود، ممکن است از پردازش کل محتوای دوره خودداری کنند.

موانع تکنولوژی

از آنجا که بسیاری از دوره‌های یادگیری خرد به بهترین نحو توسط تکنولوژی‌های وب ارائه می شود، و اغلب برای تبلت یا گوشی‌های هوشمند نیز بهینه‌سازی شده‌اند، گویی این یک حکم قطعی است که فراگیران با تکنولوژی‌ها راحت هستند.

این بدان معنا نیست که دیگر اهمیتی به میکرولرنینگ ندهیم، بلکه نشان می‌دهد جایگاه خاصی در طیف وسیع روش‌های آموزش مجازی دارد.

گفته می‌شود همانطور که یادگیری خرد امروزه جایگاه بزرگی دارد، این جایگاه بزرگتر نیز خواهد شد، چرا که به طور طبیعی متناسب با موبایل است و امروزه استفاده از اینترنت موبایل بر دسکتاپ غالب شده است.

از این منظر، میکرولرنینگ بخش دائمی از آموزش مجازی خواهد شد، چرا که مجموعه ویژگی‌های جذاب را دارد:

  • جذاب و سرگرم‌کننده است (با کوتاه نگه داشتن و استفاده از مزایای گیمیفیکیشن و چندرسانه‌ای‌ها)
  • مفید است (افراد از طریق یادگیری خرد بهتر مطالب را به خاطر می‌سپارند)
  • خودمانی است (می‌توانید هر جایی از آن استفاده کنید و وقت شما را خیلی نمی‌گیرد).

در آخر یکی از مزایای یادگیری خرد این است که گرچه می‌تواند خود به خود پیاده‌سازی شود، اما به عنوان بخشی از یک آموزش مجازی بزرگتر نیز کار می‌کند که در واقع همراه کوچکی در کنار آموزش سنتی است.

لزوم استفاده از میکرولرنینگ چیست ؟

امروزه کارمندان در بسیاری از مشاغل پیچیده نیازمند بالا بردن دانش کاری‌شان هستند. اطلاعات موردنیاز آنها آنقدر به سرعت تغییر می‌کند که قابل تدریس در کلاس‌های درس معمولی نیستند. از طرفی دوره‌های آموزش مجازی که چرخه توسعه طولانی مدت دارند نیز بلافاصله پس از انتشار، تاریخ مصرفشان تمام می‌شود.

دیدیم که میکرولرنینگ چیست . یادگیری خرد سرعت بیشتر تولید و توسعه محتوای آموزشی را در کنار صرف هزینه کمتر برای ما به ارمغان می‌آورد. به علاوه زمان کمتری را از پرسنل صرف می‌کند و می‌تواند در بازه‌های زمانی کوتاه بین کاری مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس : سعادت آباد- بلوار -خیابان – کوچه – پلاک – شرکت

تلفن تماس : ۰۹۰۳۷۱۵۸۹۹۸

کلیه حقوق این وبسایت متعلق به درس افزار می باشد.

ظرفیت کارگاه تکیمل شده است.​

کاربر گرامی 

متاسفانه ظرفیت کارگاه آموزشی ساخت محتوای تعاملی تکمیل شده است. با مشخص شدن تاریخ برگزاری کارگاه آموزشی آینده، این موضوع از طریق پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد.

با احترام

ثبت نام شما با موفقیت انجام شد

کاربر گرامی

بدینوسیله به اطلاع می رساند ثبت نام شما در کارگاه آموزشی ساخت محتوای تعاملی با موفقیت انجام شد.

این کارگاه در روز سه شنبه مورخ 25 شهریور ماه راس ساعت 16 به صورت مجازی در سامانه درس افزار به آدرس lms.darsafzar.ir برگزار می گردد. نام کاربری و رمز عبور صادر شده، مجوز حضور شما در کارگاه خواهد بود. به امید دیدار شما

نام کاربری : پست الکترونیک یا نام کابری وارد شده

رمز عبور : شماره تلفن شما می باشد

با احترام، مدیریت سامانه درس افزار