نشریه الکترونیکی چیست؟

 

مجله الکترونیکی

مجله الکترونیکی یا خبرنامه الکترونیکی، سند مکتوب الکترونیکی است که در سازمان‌های دولتی یا غیردولتی در زمینه‌های اخبار سازمان، مسایل آموزشی، فنی و تخصصی، فرهنگی و تبلیغاتی و نظایر آن (مرتبط با سیاست‌ها و وظایف قانونی و در محدوده فعالیت‌های سازمان) منتشر و به منظور اطلاع‌رسانی، ایجاد ارتباط و همگرایی فکری و عملی بین مسئولان سازمان و کارکنان و جلب نظر و همکاری بین مشتریان بالقوه و بالفعل سازمان و حتی اعضای آن توزیع می‌شود.

 هدف مجلات الکترونیکی

روشن کردن افکار عمومی نسبت به سازمان و آخرین فعالیت های آن با هدف آگاهی دادن به مشتریان بالقوه و بالفعل در خصوص اتفاقات و اخباری که در فاصله زمانی معینی روی می‌دهد و سهیم کردن آنان در سرنوشت خودشان از طریق تبادل افکار و آراء در شکل یک سند مکتوب می تواند هدف و کارکرد اصلی «مجلات الکترونیکی» باشد.همچنین بالا بردن سطح علمی و اطلاعاتی کاربران محصولات سازمان به منظور به روز نگه داشتن ایشان در برابر تحولات و پدیده های نوین علمی و افزایش میزان اطمینان آنها نسبت به سازمان می تواند از جمله دیگر اهداف راه اندازی یک مجله الکترونیکی به شمار آید.در یک وضعیت مطلوب و به شرطی که کارکردهای اصلی و رسالت واقعی این گونه نشریات به درستی شناخته و به کار گرفته شوند، فرصت مناسبی برای بیان اهداف یک سازمان و همگرایی فکری، ذهنی و علمی مدیریت و دیگر بخش‌های آن سازمان با بیرون سازمان خواهد بود.


انواع مجلات الکترونیکی

مجلات الکترونیکی بر حسب نوع مطالب و هدف از انتشار ، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که هر یک کارکرد ویژه خود را دارند و با توجه به انگیزه روابط عمومی با هدف خاصی منتشر می شوند:

۱- مجلات الکترونیکی اطلاع رسانی

این نوع نشریه معمولاً با توجه به میزان فعالیت سازمان ، به صورت روزانه یاهفتگی منتشر می شود و مطالب آن حاوی اخبار سازمان به منظور آگاه کردن مشتریان از وضعیت داخلی و همچنین تصمیم گیری های مدیران در مورد مسائل گوناگون است .

۲- مجلات الکترونیکی آموزشی

نشریه های آموزشی هنگامی انتشار می یابد که مدیران در صدد باشند از طریق نشریه اقدام به آموزش مشتریان خود کنند. گاهی این نشریه ها می توانند جای کلاس های آموزشی را هم بگیرند یا زمینه مساعد تری را برای تشکیل این گونه کلاس ها فراهم آورند . نوع مطالب آموزشی بستگی کامل به میزان سواد مشتریان و اهداف آموزش دارد. گاه چند نشریه هم زمان ، با توجه به نوع مخاطب منتشر می شود مثلاً نشریه ای برای مشتریانی که به کارهای تخصصی اشتغال دارند و یا نشریه ای برای مشتریانی عادی با سطح سواد معمولی و یا غیر متخصص در زمینه مورد نظر سازمان. بدین ترتیب اگر آموزش برای هر گروه با توجه به میزان سواد و تخصص آنان از راه انتشار صورت گیرد ، نتایج مثبت خود را نشان خواهد داد. ذکر این نکته ضروری است که آموزش از طریق نشریه به ویژه برای افراد غیر متخصص، حتماً باید با استفاده از امکاناتی دیگر مثل چاپ تصاویر مختلف ( عکس ، طرح و کاریکاتور ) باشد تا درک وفهم آن برای مخاطب آسان شود . دوره انتشار نشریه های آموزشی بستگی به نوع آموزش ، هفتگی و  ماهانه است.

۳- مجلات الکترونیکی سرگرمی و رفاهی

واحدهای بازاریابی وظیفه دارند همواره از روحیه مشتریان خود با خبر باشند و بکوشند با برنامه ها و روش های مختلف زمینه مثبت اندیشی آنها را به سازمان به صورت مستقیم و غیر مستقیم افزایش دهند. یکی از راه های تقویت روحیه مشتریان انتشار نشریه ای است که محتوای آن به حفظ طراوت و سرزندگی ایشان به نحو مقتضی کمک کند ؛ مطالب شاد سرگرم کننده ، مسابقه های با جایزه داستان های خنده آور ، داستان های شاد و مصور ، قرار دادن انواع کوپن برای تخفیف خرید از برخی از فروشگاه های  از قبل تعیین شده و …می تواند اوقاتی از ساعت فراغت مشتریان را پر کند و ضمن آن تفریح و سرگرمی هم به شمار آید. دوره انتشار چنین نشریه هایی معمولاُ هفتگی است اما به تشخیص سازمان و تمایل مخاطبان می تواند هفته ای دو شماره هم انتشار پیدا کند.

۴- مجلات الکترونیکی تبلیغی

 

مجلات الکترونیکی تبلیغی یکی از مهمترین انواع نشریات الکترونیکی هستند و هدف راه اندازی این نشریات پوشش تبلیغی بر روی محصولات سازمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم است. تکنیک های تبلیغی با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی و طراحان با ذوق و همچنین نویسندگان زیردست می تواند در عین تبلیغی بودن نشریه باعث جلب توجه خوانندگان شود. دوره انتشار مجلات الکترونیکی تبلیغی ماهانه است.


 

مدیریت مجلات الکترونیکی

 راه اندازی و دوام انتشار یک نشریه الکترونیکی، نیازمند مدیریت، سازماندهی و طراحی بر اساس اصول حرفه‌ای مربوط به آن می ‌باشد. وجود یک مدیر مسئول و بخش‌های تحریریه، ویرایش، تایپ،‌ صفحه بندی، طراحی و عکاسی، نظارت بر توزیع برای تولید یک نشریه الکترونیکی ضروری می ‌باشد.  همچنین با توجه به بخش‌های فوق یک ترکیب نیروی انسانی شامل: خبرنگار، گزارشگر، عکاس، طراح، صفحه بند، ویراستار و متصدی توزیع مورد نیاز است و برای سامان دهی امور اجرایی و محتوایی نشریه نیاز به یک سردبیر و مدیر اجرایی نیز می‌باشد. البته تمام این موارد می تواند بر حسب حجم نشریه با نیروی کاری متغیر مورد اجرا و بهره برداری قرار گیرد.

نظر سنجی از طریق مجلات الکترونیکی

مجلات الکترونیکی یکی از بهترین ابزارها برای انجام نظر سنجی هستند با توجه به اعتماد و علاقه ای که در میان مخاطبان برای خواندن نشریه وجود دارد مدیران بازاریابی برای بررسی دیدگاه ها و افکار مشتریان از طریق این مجلات اقدام به ارائه فرم های نظر سنجی الکترونیکی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس : سعادت آباد- بلوار -خیابان – کوچه – پلاک – شرکت

تلفن تماس : ۰۹۰۳۷۱۵۸۹۹۸

کلیه حقوق این وبسایت متعلق به درس افزار می باشد.

ظرفیت کارگاه تکیمل شده است.​

کاربر گرامی 

متاسفانه ظرفیت کارگاه آموزشی ساخت محتوای تعاملی تکمیل شده است. با مشخص شدن تاریخ برگزاری کارگاه آموزشی آینده، این موضوع از طریق پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد.

با احترام

ثبت نام شما با موفقیت انجام شد

کاربر گرامی

بدینوسیله به اطلاع می رساند ثبت نام شما در کارگاه آموزشی ساخت محتوای تعاملی با موفقیت انجام شد.

این کارگاه در روز سه شنبه مورخ 25 شهریور ماه راس ساعت 16 به صورت مجازی در سامانه درس افزار به آدرس lms.darsafzar.ir برگزار می گردد. نام کاربری و رمز عبور صادر شده، مجوز حضور شما در کارگاه خواهد بود. به امید دیدار شما

نام کاربری : پست الکترونیک یا نام کابری وارد شده

رمز عبور : شماره تلفن شما می باشد

با احترام، مدیریت سامانه درس افزار