aef55c2fc17358530290bb4d5a6e552121332dba3af680ac60b17fd87a612d2c

روش‌های تدریس مجازی

بهترین روش آموزشی، تدریس مجازی می‌باشد. آموزش دانش آموزان به صورتی که در کلاس حضور نداشته باشند و این آموزش در هر زمان و یا مکان قابل اجرا باشد را آموزش مجازی می‌گویند. امروزه آموزش مجازی بیشتر به صورت غیر حضوری و آنلاین انجام می‌شود. این روش برای یادگیری از راه دور بسیار مناسب بوده و می‌تواند به صورت سنتی نیز برگزار گردد. به این صورت که به جای کلاس از آموزش آنلاین استفاده می‌شود. شاید این روش در آموزش و پرورش به صورت رسمی جای آموزش سنتی را بگیرد.  در ادامه با روش‌های تدریس مجازی آشنا می شویم.

مزیت‌های آموزش آنلاین

مزیت‌های زیادی برای این روش وجود دارد. انعطاف پذیری آموزش مجازی یکی از بهترین مزیت‌های آن می‌باشد، زیرا در هر زمان و یا مکان که دانش آموز بتواند، می‌شود از آموزش آنلاین بهرمند گردد. دیگر نیاز به طی کردن مسیرهای طولانی و دادن هزینه برای رفت و آمد وجود ندارد. دانش آموزان به راحتی و بدون دغدغه در زمان و مکان مناسب آموزش می‌بینند. از تدریس‌های طولانی دیگر خبری نیست. سرعت آموزش نسبت به دوره‌های سنتی بسیار بالاتر است. 

آموزش مجازی

آموزش مجازی به دانش آموزان امکان این را می‌دهد که اگر نتوانستند در زمان مورد نظر به آموزش دست رسی داشته باشند، با ذخیره این مطالب در زمان دیگری بتوانند از این مطالب استفاده کنند. حتی اگر دانش آموزی با بودن در این آموزش‌ها نتوانست درس را فرا بگیرد می‌تواند مجددا آن را تکرار کند و این امر خیلی به دانش آموزان کمک می‌کند تا به بهترین نحو درس‌ها را فرا بگیرند.  

روش‌های تدریس مجازی

روش‌های تدریس مجازی را می توان به دوره‌های زیر تقسیم بندی کرد:

آموزش در یک زمان مشخص

برای یادگیری از راه دور می‌توان از این روش استفاده کرد. در این روش معلم و دانش آموز در یک زمان در وب سایت حضور پیدا می‌کنند. این روش مانند روش سنتی است که حضور به صورت فیزیکی بود.  

آموزش در زمان‌های متفاوت

در این روش لازم نیست دانش آموزان و معلم هم زمان با هم حضور داشته باشند. در این روش آموزش‌ها به روش‌های مختلف در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد و دانش آموزان می‌تواند در زمان دلخواه خود آموزش ببینند.  

آموزش حضوری و غیر حضوری

در این روش تدریس مجازی و روش‌های سنتی با یک دیگر به صورت ترکیبی می‌باشد. در این روش دانش آموزان باید در بعضی از کلاس‌ها حضور داشته باشند و بعضی از آموزش‌ها را به صورت آنلاین دریافت می‌کنند. مدت زمان کلاس‌های حضوری بستگی به دوره دارد.  

آموزش الکترونیکی

در این روش دانش آموزان از طریق نامه‌های اکترونیکی مطالب آموزشی خود را دریافت می‌کنند. آن‌ها تکالیف خود را نیز از همین طریق ارسال می‌کنند. این روش جزء روش‌های آموزش غیرحضوری است. مکاتبات می‌تواند از طریق نامه‌های الکترونیکی و تصویری، پست‌های صوتی و نمابر نیز انجام گیرد.

یادگیری آنلاین

در عصر حاضر یادگیری آنلاین به سرعت در حال پیشرفت است. ارتباط میان دانش آموزان و معلمین را بالا می‌برد و موجب می‌شود حس اجتماعی در آنها افزایش یابد. یادگیری آنلاین یا همان تدریس مجازی را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم بندی کرد  

آموزش آنلاین بدون معلم

این نوع یادگیری اطلاعات در CD و یا DVD به دانش آموزان داده می‌شود و دانش آموزان به صورت خود خوان شروع به یادگیری می‌کنند. در این روش از یادگیری هیچ ارتباطی میان معلم و دانش آموز نیست.

آموزش آنلاین رو در رو

در این روش یادگیری به صورت رو در رو می‌باشد یعنی معلم و دانش آموز باید سر کلاس حضور داشته باشند.شاید در بعضی از مواقع از وسایل اکترونیکی نیز برای تدریس استفاده شود مانند: پاورپوینت.

آموزش آنلاین بدون دانش آموز

در این روش معلم مطالب درسی را جمع آوری کرده و آن را در وب سایت قرار می‌دهد ولی ممکن است دانش آموزان در زمان دیگری به آن دست رسی داشته باشند و یا به سراغ آن مطالب بیایند. در این روش دانش آموزان با فن آوری‌های گوناگون می‌توانند به مطالب دست رسی داشته باشند.

آموزش آنلاین با حضور معلم و دانش آموز

در این روش که دانش آموزان و معلم حتما باید حضور داشته باشند و به صورت مجازی یک دیگر را ملاقات کنند.

آموزش آنلاین حضوری و غیر حضوری

در این روش یادگیری هم کلاس‌های حضوری برگزار می‌گردد و معلم و دانش آموز یک دیگر را ملاقات می‌کنند و هم به صورت الکترونیکی مطالب انتقال می‌یابد.

ابزار تدریس آنلاین

روش‌های تدریس مجازی - وبسایت

وب سایت

بزرگ‌ترین و به روزترین روش آموزش از طریق وب سایت است. در این روش نیاز به اینترنت می‌باشد. گرفتن آزمون در این روش به صورت آنلاین می‌باشد. انعطاف زیادی در این روش وجود دارد و می‌توان جزوات و محتویات درس را بر روی وب سایت ذخیره کرد. یکی از مزیت‌های این روش پرهیز از تدریس‌های طولانی است.

روش‌های تدریس مجازی - کامپیوتر

کامپیوتر

در آموزش مجازی بوسیله کامپیوتر نیازی به اتصال به اینترنت نیست. زیرا از اطلاعات بر روی یک واسطه الکترونیکی ذخیره می‌گردد و کامپیوتر فقط آن را می‌خواند. مانند CD

وسایل الکترونیکی

در این روش از وسایل الکترونیکی قابل حمل مانند ipad و PDA و Tablet PC و … استفاده می‌شود. که حتما روش‌های محدود‌تری جهت آموزش با این وسیله‌ها وجود دارد.

تلفن همراه

در عصر امروز انسان‌ها زمان‌های زیادی را به بطالت می‌گذرانند. مثلا هنگام انتظار برای وسایل نقلیه عمومی. در این روش دارندگان تلفن همراه می‌توانند از فایل‌های صوتی دیجیتالی استفاده کنند و  آموزش ببینند.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب
0

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *