22

تجربه‌های نظام‌های آموزشی دنیا در روزهای کرونا

کرونا آنچنان که دنیا را متاثر کرده، ماه‌هاست نظام‌های آموزشی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و مدارس دنیا را به تعطیلی کشانده است به طوری که انگشت شمار کشورهایی بودند که مدارسشان تعطیل نشدند.  کرونا همچنان مهمترین دغدغه دنیا در روزهایی است که می‌آید و می‌گذرد. از اسفندماه کم کم بر شمار کشورهایی که از این ویروس تاثیر گرفتند، به قرنطینه رفتند، به تعطیلی کشیده شدند و… افزوده شد تا امروز که تقریباً کشوری نیست که رنگ کرونا را ندیده باشد و برنامه‌ای برای مقابله با آن طراحی نکرده باشد. این در حالی است که پایان کرونا تقریباً حدس زدنی نیست و بسیاری از متخصصان حرف از این می‌زنند که باید زندگی کمی طولانی‌تر را در کنار کرونا طراحی کرد. در این میان نظام‌های آموزشی در دنیا نیز به تبع تاثیر کشورها از شیوع کرونا، از این شرایط متاثر شدند، تعطیل شدند، روش‌های جایگزین آموزشی را پیشنهاد داند، پایان سال تحصیلی را اعلام کردند و برخی از آنها نیز پس از مدتی تعطیلی دوباره بازگشایی شدند اما تقریباً عدم استقبال از بازگشایی مدارس توسط خانواده‌ها در صدر واکنش‌ها بود.

محرومیت بیش از یک میلیارد و نیم دانش‌آموز و دانشجو از آموزش

از منظر بحران که مشخصه‌های متعددی دارد به چند مورد را اشاره می‌کنیم. یکی از شاخص‌های مرتبط با بحران به صورت عام غافلگیری و ظهور یک وضع جدید است که در ارتباط با کرونا این غافلگیری رخ داد و صرفاً مربوط به کشورهای جهان سوم نبود حتی می‌توان گفت کشورهای توسعه یافته و پیشرفته بیشتر غافلگیر شدند چرا که در ابتدا این بیماری را جدی نگرفتند. تقریباً هیچ کشوری در دنیا نبود که آمادگی این وضعیت را داشته باشد برای همین تصمیم تعطیلی مدارس فی البداهه و بدون برنامه ریزی بود. متغیر دوم که در ارتباط با بحران می‌خواهیم به آن اشاره کنیم این است که به لحاظ زمانی کشورها فرصت زمان لازم را برای اتخاذ یک واکنش مناسب در اختیار نداشتند. تقریباً در دوم اردیبهشت ماه یک میلیارد و ۵۷۹ میلیون دانش‌آموز و دانشجو در ۱۹۱ کشور از آموزش در مدرسه و دانشگاه محروم شدند.

مدارس ۱۹۱ کشور دنیا تعطیل شد

حدود ۲۱۰ کشور در دنیا وجود دارد که تعدادی از آنها بسیار کوچک هستند و در واقع ۲۰۴ کشور اصلی وجود دارد که در ۱۹۱ کشور مدارس به طور کامل تعطیل شد، شاید تنها کشوری که در دنیا با جمعیت مناسب مدارسش اصلاً تعطیل نشد ترکمنستان بود که از همان ابتدا مرزهای کشورش را محدود کرد و اجازه ورود و خروج نداد. یکی، دو مورد نیز از ابتلا در این کشور گزارش نشد البته کشور تایوان هم مدارسش تعطیل نشد اما از همان ابتدا پروتکل‌های ویژه از جمله فاصله گذاری اجتماعی را در مدارس لحاظ کرد. برخی کشورها نیز چه به صورت محلی و چه سراسری اعلام تعطیلی مدارس را داشتند.

 

حرکت دنیا به سمت آموزش مجازی از سال ۲۰۰۲

دنیا پیش از کرونا نظام‌های آموزشی اش وارد فضای مجازی شده بود و این امکان به صورت یک آموزش مکمل اجرا می‌شد و زیرساخت‌های آن مهیا بود اما در کشور ما چند سال است که می‌خواهیم به سمت این فضا حرکت کنیم اما عملاً تجربه جدی ما در آموزش مجازی همین وضعیت کرونا بود. در دنیا تقریباً از سال ۲۰۰۲ به مرور کشورها بحث آموزش از راه دور، آموزش الکترونیکی و مجازی حال چه به صورت آفلاین یا آنلاین را پیگیری کرده‌اند و تولیداتی نیز داشته اند. به طور مثال در کشور روسیه در سال ۲۰۱۵ مدرسه مجازی احداث شد که از پایه اول تا دوازدهم دروس به صورت الکترونیکی در این مدرسه در معرض دانش آموزان قرار گرفت. همه دانش آموزان در روسیه در سیستم رسمی و مجازی ثبت نام می‌کنند برای همین در این کشور آمادگی برای واکنش به کرونا بیشتر بود در کشور ما پذیرش تغییر عموماً سخت است. از این نظر کرونا را می‌توان یک فرصت تلقی کرد. شاید اگر می‌خواستیم یک میلیون معلم و ۱۰۰ هزار استاد دانشگاه را وارد فضای مجازی کنیم، پذیرش آن از سمت معلمان و اساتید چند سال زمان می‌برد اما شرایط کرونا به گونه‌ای تحمیل شد که تقریباً تمام معلمان و اساتید با نحوه آموزش مجازی آشنا شدند. معلمان داخل کشور که آشنایی آنها با فضای مجازی محدود بود، به سرعت از تمام فضاهای مجاز و غیرمجاز برای آموزش بهره بردند.

مدارس ۴۴ ایالات آمریکا پایان سال تحصیلی را اعلام کردند

طور کلی اگر بخواهیم کشورها را به لحاظ وضعیت آموزشی در کرونا دسته‌بندی کنیم، سه حالت را می‌توانیم بگوییم؛ حالت اول کشورهایی هستند که مدارسشان اصلاً تعطیل نشد و تعدادشان بسیار محدود است مانند تایوان و ترکمنستان. مدارس برخی کشورها تعطیل شد اما به جهت اینکه با راه‌اندازی کسب و کار همکاری کنند، دوباره باز شدند و در طول ماه خرداد به مرور ۶۰ کشور مدارسشان بازگشایی شده‌اند که بیشتر کشورهای اروپایی در این زمره هستند. در چین، ژاپن و کره جنوبی نیز مدارس با رعایت فاصله‌گذاری باز شده‌اند اما در حالت سوم، کشورهایی بودند که زودهنگام تعطیلی کامل مدارس و پایان سال تحصیلی را اعلام کردند مانند امارات، کویت و ۴۴ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا. اسپانیا و ایتالیا نیز در همین زمره هستند چرا که شدت بحران در این کشورها زیاد بود. آنها اعلام کردند که معلمان با توجه به تجربه آموزش در ترم گذشته و با استفاده از ارتباط با دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی، نمرات را وارد کنند و به آموزش خاتمه دهند. به طور مثال کشور چین بیشتر از سایر کشورها غافلگیر شد ولی دیگر کشورها یک ماه فرصت داشتند تا زیرساخت‌های آموزش مجازی را مهیا کنند اما در تمام کشورها حتی کشورهای توسعه‌یافته نیز عدالت آموزشی در این بخش مهیا نشد و بخشی از دانش‌آموزان بخصوص در دبیرستان، محتوای آموزشی سال را تکمیل نکردند. بسیاری از کشورها هم اعلام کردند سال تحصیلی آینده را یک ماه زودتر آغاز می‌کنند تا به مرور دروس پرداخته شود.

برچسب‌ها: بدون برچسب
1

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *