https3A2F2Fs3-ap-northeast-1.amazonaws.com2Fpsh-ex-ftnikkei-3937bb42Fimages2F02F92F42F62F26616490-3-eng-GB2FCropped-1587490527DSXMZO5823514018042020000002_097572

معنی و مفهوم درس افزار چیست؟

در این مقاله قصد داریم درباره مفهوم درس افزار صحبت کنیم. این واژه را به‌طور کامل توضیح دهیم و کاربرد آن را شفاف و واضح بیان کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

درس افزار، واژه ای ساده با مفهومی مدرن

درس افزار، واژه‌ای است مرکب از کلمات درس و نرم افزار. این واژه در حقیقت به معنای منابع و محتوای آموزشی می‌باشد که در قالب یک بسته در اختیار اساتید، آموزگاران یا مربیان قرار داده می شوند یا به صورت خودآموزهایی برای دانش آموزان می‌باشند و معمولا با رایانه اجرا می‌شوند.

به عنوان مثال محتواهای آموزشی ویدیویی و یا چند رسانه آموزش زبان انگلیسی می‌توانند نمونه خوبی از یک درس افزار در قالب محتوای چندرسانه باشند.

این مفهوم می‌تواند به دروس‌ دانشگاهی و یا تمامی محتواها و منابع کمک آموزشی که به صورت آنلاین و یا آفلاین ارائه می‌شوند گسترش یابد. بسیاری از شرکت‌ها در دنیا با استفاده از این مفهوم پا را فراتر گذاشته و مفهوم درس افزار را به یک “پکیج” کامل آموزشی تبدیل کرده‌اند.

این پکیج مواردی از قبیل محتوای درسی یک کلاس به صورت فیلم و یا صدا، جزوات درسی، سیلابس‌ها، تکالیف تکمیلی، آزمون‌ها و تمامی آنچه که برای یادگیری نیاز است را شامل می‌شود که خود کمک بسیار شایانی در صرفه‌جویی در زمان و بالا بردن کیفیت آموزش می‌کند.

یک نوجوان پای کلاس آنلاین خود است

آموزش آنلاین توسط درس افزارها، بر سهولت آموزش افزوده اند.

 

درس افزار‌ها می‌توانند در قالب‌های گوناگون توسعه یابند. به عنوان مثال برخی از آنها در پلتفرم‌های آنلاین در قالب نوشتار و یا ویدیو قابل دسترسی‌اند، و یا اینکه به صورت آفلاین و در قالب یک مجموعه ویدیو و کتاب منتشر شوند. نکته قابل توجه این است که با توسعه اینترنت و آمدن آن به خانه‌ها، بسیاری از آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در صدد برآمدند تا محدودیت زمانی و مکانی را از بین بردارند که هزینه‌های آموزش را به نوعی سرشکن می‌کند.

بنابراین عمده محتوایی که از طریق درس افزارها نشر داده می‌شود، در بستر اینترنت و به صورت آنلاین است. بنابراین با نگاهی به محتواهای نشر داده شده در اطرافمان در‌می‌یابیم که تقریبا تمامی تکنولوژی‌های آموزشی در مفهوم و واژه درس افزار آمیخته شده اند.

ارزیابی در آموزش به کمک درس افزار‌ها

با رو آمدن آموزش آنلاین و رشد درس افزار‌ها این سیستم‌ها، جدای از اینکه این امر کمک فراوانی به ارزان شدن توسعه علم کرد، کمک بسیار شایانی نیز به حفاظت از محیط زیست داشت. برای ارزیابی دانشجویان دیگر نیازی به کاغذ نیست و ارزیابی‌ها همگی به صورت آنلاین انجام می‌شود.

با این روند، در استفاده از حجم عظیمی از کاغذ و ورق صرفه جویی می‌شود. امروزه مشاهده می‌کنید که نرم‌افزار‌های ارزیابی به قدری باهوش و پیچیده شده‌اند که راه تمامی تقلب‌ها را بسته‌اند. به عنوان مثال بسیاری از آزمون‌های تخصصی زبان انگلیسی به صورت آنلاین برگزار می‌شود، که در ابتدای آزمون از صورت شما اسکن تهییه می‌شود و صفحه مانیتور شما نیز کنترل می‌شود که مبادا تقلبی صورت گیرد.

 

درس افزار‌ گسترده

درس ‌افزار‌های گسترده در واقع منابع و محتواهای درسی هستند که توسط دانشگاه‌ها، به صورت رایگان تولید و در فضای اینترنت منتشر می‌شوند. پروژه درس افزار‌ گسترده سابقه حدود ۲۰ساله دارد. در اواخر ۱۹۹۰با کامل شدن بستر اینترنت، همه چیز برای نشر محتواهای آموزشی آماده بود.

از این رو دانشگاه‌های اروپایی و پس از آن دانشگاه‌های امریکای به نشر محتویات کلاس‌های درسی واقعی به صورت فایل و منابع نوشتاری دست زدند. تا چند سال پیش، این محتویات به صورت یادداشت های درسی اساتید به نام دانشگاه‌ها، تکالیف درسی و .. منتشر می‌شد. اما با سرعت گرفتن اینترنت، محتواهای ویدیویی جای یادداشت ها را گرفتند.

سیستم‌های مدیریت دروس توسط درس افزار

پیش از این کلاس‌های درس در دنیا به شیوه استاد محوری مدیریت می‌شد. به این صورت کلاس درس به سیلابس‌های درسی مشخص، تکالیف و در نهایت امتحان ختم می‌شد. این ساختار نیز با رشد شبکه‌های مجازی و ارتباطات مجازی شکل دیگری به خود گرفت.

یک نوجوان در مقابل مونیتور خود در حال یادگیری است

گسترش درس افزار پیشرفته، امروزه اجتناب ناپذیر است.

به گونه‌ای که پژوهشگران در زمینه آموزش بر این عقیده هستند که شیوه‌های آموزش به صورت تعاملی  بازده و نتیجه‌ای به طبع بهتر از حالت یک سویه سابق خواهد داشت. بدین صورت از درون خود دانشجویان، هسته‌هایی ظهور خواهند کرد که به نوعی باعث خودآموزی بیشتر کلاس می‌شود.

به این ترتیب سیستم درس افزار‌های گسترده به امکاناتی نو مجهز شد که این بستر برای ارتباط تعاملی هر چه بهتر اساتید و دانشجویان فراهم شود. از ویژگی‌های این سیستم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به اشتراک گذاری محتوای درسی
  • بحث و تبادل نظر روی موضوعات مختلف درسی
  • مدیریت امن منابع و تکالیف
  • ایجاد شبکه اجتماعی مبتنی بر توانایی‌ها و تخصص دانشجویان و اساتید
  • دسترسی به محتویات از هر نقطه‌ای و در هر زمانی
  • اطلاع‌رسانی رویداد‌های مختلف
  • امکان نشر محتوای کمک آموزشی توسط دانشجویان

به این ترتیب در کنار کلاس‌های برگزار شده در دانشگاه‌ها، کلاس درس مجازی وجود دارد که توسط درس افزار برگزار می‌شود و می‌تواند کمک فراوانی به بهبود کیفیت یادگیری کند.

برچسب‌ها: بدون برچسب
0

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *