نوشته نیکول کروگر
نیکول کروگر یک نویسنده و روزنامهنگار آزاد است که علاقه مند به یافتن چیزهایی است که یادگیرندگان را با انگیزه میکند.
همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، همهگیری کرونا نقش بزرگی در شکلدهی داغترین روندها در تکنولوژی آموزشی در چند سال گذشته بازی کرد. اما اکنون که مدرسه آنلاین تا حد زیادی در آینه دید عقب بسیاری از مربیان قرار دارد، همه چیز دوباره شروع به تغییر کرده است. موضوعاتی مانند یادگیری اجتماعی-عاطفی و یادگیری از راه دور، که در شدیدترین سالهای همهگیری شیوع پیدا کردهاند، اکنون در اولویت کمتری قرار میگیرند (اگرچه از اهمیت آنها کاسته نشده است) زیرا سایر حوزههای مورد علاقه در خط مقدم قرار میگیرند.
این هشت موضوع داغترین موضوعات در مباحث آموزشی است:
1-عدالت آموزشی
این بیماری همه گیر نه تنها نابرابریهایی را که همچنان در آموزش عمومی وجود دارد را آشکار کرد، بلکه موارد جدیدی را نیز ایجاد کرد زیرا برخی از دانش آموزان بیش از دیگران با یادگیری از راه دور دست و پنجه نرم می کردند. مناطق مدرسه با انواع راهحلهای نوآورانه پاسخ دادند – به درجات مختلف موفقیت رسیدند .
اگرچه تغییر ناگهانی به یادگیری آنلاین باعث افزایش تلاش و آگاهی در مورد عدالت آموزشی شد، مشکلات هنوز تا حل شدن فاصله دارند. به همین دلیل است که عدالت آموزشی موضوع مهم خواهد بود، زیرا مربیان پرشور همچنان از جمعیت دانشآموزی محروم حمایت میکنند.
کامیلا گاگلیولو، مربی قدیمی و مدیر ارشد محتوا میگوید: «من فکر میکنم که ما هنوز در تلاشیم تا مطمئن شویم که آموزش ما عادلانه، فراگیر و متنوع است. »
2-بازی برای یادگیری
هم محبوبیت فزاینده ورزشهای الکترونیکی در مدارس و هم استفاده از بازیها و گیمیفیکیشن در کلاس درس، این موضوع را به خط مقدم بازگردانده است، زیرا تعداد بیشتری از مربیان به قدرت بازی برای پیشبرد یادگیری پی میبرند.
به جای ترسیم مرز سخت بین رفتن به مدرسه و تفریح، یادگیری مبتنی بر بازی با تمایلات طبیعی دانش آموزان برای مشارکت دادن آنها در فعالیت های کلاسی کار می کند. گاگلیولو میگوید از بازی ماینکرفت Minecraft گرفته تا Dungeons & Dragons، تمرین استفاده از بازیها برای ایجاد انگیزه در یادگیری دانشآموزان به طور فزایندهای در سراسر حوزههای موضوعی و در بخشهای مختلف برنامه درسی یکپارچه میشود.
میمی ایتو، انسانشناس فرهنگی و دانشمند یادگیری، می گوید : «اگر بتوانید رشد مهارتها را در مجموعهای از پاداشهای اجتماعی واقعاً انگیزشی جاسازی کنید، یادگیری عمیقتر و بادوامتر است . زیرا ما به عنوان انسان، در نهایت با یافتن جایگاه خود در جهان، شناخته شدن توسط افرادی که به آنها اهمیت میدهیم، و مشارکتی واقعی پاداش میگیریم. »
3-یادگیری پروژه محور
استفاده از فناوری برای تقویت آموزش سنتی کلاس درس ممکن است به عنوان یک نقطه ورود برای بسیاری از معلمان عمل کند، اما برای باز کردن پتانسیل واقعی تکنولوژی آموزشی یک رویکرد آموزشی تحول آفرینتر نیاز است.
آن را هر چه دوست دارید نامگذاری کنید – یادگیری مبتنی بر پروژه، مبتنی بر مشکل یا مبتنی بر چالش – اما هر چه آموزگاران عمیقتر در فناوری غوطه ور شوند، تغییر به سمت یک مدل مبتنی بر PBL منطقیتر خواهد بود.
استفاده از ابزارهای فناوری برای توانمندسازی دانشآموزان بهعنوان خالق و یادگیرندهای خودراهبر ، در حالی که به آنها کمک میکند تا علایق خود را با پرداختن به پروژههای دنیای واقعی کشف کنند، سطح بعدی آموزش با فناوری را نشان میدهد. وقتی معلمان PBL را وارد کلاس های درس خود می کنند، یادگیری اغلب عمیق تر و جذاب تر می شود و دانش آموزان و همچنین مربیان مشتاق هستند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.
گاگلیولو میگوید: «معلمین میخواهند نشان دهند که وقتی بچهها عمیقاً درگیر یادگیری در مورد پروژهای هستند که بین فرهنگی و بین برنامهای است. »
4-علوم کامپیوتر و تفکر محاسباتی
علاقمندان به تکنولوژی آموزشی مدتهاست که از مدارس خواستهاند که علوم کامپیوتر را به اندازه خواندن یا ریاضی به موضوعی مهم و فراگیر تبدیل کنند. از آنجایی که علم کامپیوتر برای همه جنبش ها در سرتاسر جهان به پیشرفت خود ادامه میدهد، این موضوع مورد علاقه همیشگی باقی میماند.
هم علوم کامپیوتر و هم تفکر محاسباتی عمیقتر در حوزههای مختلف برنامه درسی گنجانده میشوند، زیرا معلمان متوجه میشوند که آنها فقط آموزش کدنویسی به دانشآموزان نیستند. آنها در مورد یادگیری زبان فناوری و ایجاد یک مهارت حل مسئله هستند که در تمام زمینه های زندگی دانش آموزان کاربرد دارد.
کارولین سایکورا، مدیر ارشد برنامههای استاندارد ISTE میگوید: تفکر محاسباتی این است که بدانیم برای حل یک مشکل و بکارگیری آن مهارت در رشتهها چه اقداماتی باید انجام دهیم. یکی دیگر از انتظارات این است که دانشآموزان نه تنها به کاربران ، بلکه به سازندگان ابزار تبدیل شوند، مهارتی که در زندگی شخصی آنها نیز مفید است.
5-خلاقیت و یادگیری نوآورانه
یکی از بزرگترین موضوعات گفتگوی جهانی در مورد یادگیری نوآورانه است. این یک چتر گسترده است که مجموعه وسیعی از ایدهها، شیوهها و استراتژیها را با هدف کاوش در آینده یادگیری پوشش میدهد.
فناوری های نوظهور جدید چه تأثیری بر آموزش و یادگیری خواهند داشت؟ گاگلیولو می گوید. «من فکر میکنم در کارهایی که انجام میدهیم، استراتژیهای مختلفی در مورد آوردن شیوههای نوآورانه و تفکر نوآورانه در محیط یادگیری وجود دارد. »
هم خلاقیت دانشآموز و هم معلم – و اینکه چگونه فناوری میتواند آن را تقویت کند – زیر این چتر قرار میگیرد.
گاگلیولو میگوید: «خلاقیت ذهنیتی است که در انواع چیزها جریان دارد. «این جایی است که ما شاهد بسیاری از اشتراک گذاریهای تجربیات افراد همتا هستیم: در اینجا نحوه استفاده از این مفهوم و آوردن این فناوریها یا استراتژیهای همه جانبه جدید به کلاس درس است. این در مورد نوآوری مداوم برای بهبود یادگیری است. »
6-مربیگری فناوری و یادگیری حرفه ای
مربیان فناوری از دیرباز باعث حیرت در بسیاری از مدارس بوده اند. دقیقا چه کار میکنند؟ چگونه آنها در چشم انداز آموزشی قرار میگیرند؟ بهترین راه برای استفاده از آنها چیست؟
وقتی همهگیری شیوع پیدا کرد و مدارس مجبور شدند یک شبه آنلاین شوند، یک چیز مشخص شد: مربیان تکنولوژی آموزشی نقش مهمی در انتقال به یادگیری مبتنی بر دیجیتال داشتند.
گاگلیولو می گوید: «این بیماری همه گیر اهمیت نقش مربیگری را برجسته کرد. مربیان در آن فرآیند تبدیل به کار با دانش آموزان و معلمان آنلاین اهمیت پیدا کردند. »
اگرچه هنوز هیچ رویکرد استانداردی برای مربیگری تکنولوژی آموزشی وجود ندارد، و موقعیت هنوز از ناحیه ای به منطقه دیگر متفاوت است، تطبیق پذیری نقش نشان دهنده تغییری در نحوه نزدیک شدن مناطق به یادگیری حرفه ای به طور کلی است. بسیاری از مناطق به جای تکیه بر مدل سنتی آموزش «بشین و یاد بگیر» یک اندازه و مناسب برای همه، اکنون چندین روش را برای ایجاد تجارب یادگیری حرفهای قویتر و حمایتکنندهتر ترکیب میکنند .
گاگلیولو میگوید: «یک مربی کاری بیش از ارائه یک جلسه یادگیری حرفهای انجام میدهد. آنها استفاده از فناوری را در کلاس الگوسازی میکنند و از درسهای معلمان در کلاس حمایت میکنند. کل استراتژی داشتن مدل ها و استراتژی های متمایز برای یادگیری حرفه ای چیزی است که مربیان واقعاً به خوبی انجام می دهند. »
مدارسی که علاقمند به تغییر به سمت یادگیری مبتنی بر فناوری هستند، به سرعت متوجه می شوند که تحول واقعی به یادگیری حرفه ای با کیفیت بستگی دارد.
7-هوش مصنوعی
علاقه به هوش مصنوعی در طول سالها با ظهور پیشرفتهای جدید هیجانانگیز به سمت بالا و پایین میرود و سپس بهطور نامرئی در تار و پود زندگی ما ترکیب میشود. معرفی اخیر چت ربات تولید متن OpenAI، ChatGPT، علاقه را به این که چگونه هوش مصنوعی همچنان بر کلاس درس تأثیر می گذارد – و آینده یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی چگونه خواهد بود، دوباره برانگیخته است.
با پیوستن ربات چت جدید به چشم انداز ابزارهای خلاقانه هوش مصنوعی، مانند تولیدکننده هنرهای بصری Dall-E ، دور جدیدی از گفتگوها در مورد اخلاقیات استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد، برنامه های کاربردی بالقوه برای هوش مصنوعی به عنوان کمک آموزشی و یادگیری به راه انداخته است و اینکه چگونه تکالیف و ارزیابی ها در پاسخ به این ابزار قدرتمند باید تکامل یابند.
گاگلیولو میگوید: اگرچه موضوع هوش مصنوعی به اندازه برخی از حوزههای موضوعی محتوا تولید نکرده است، اما به دلیل حجم و دامنه گفتگوها در مورد هوش مصنوعی در آموزش، از نظر متنی مهم است.
8-واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی
بیش از یک سال پس از آنکه مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک، چشم انداز دنیای واقعیت مجازی را اعلام کرد، مربیان هنوز درباره پتانسیل واقعیت افزوده و مجازی سر و صدا می کنند. گاگلیولو میگوید: اگرچه متاورس هنوز بهطور کامل محقق نشده است، اما توسعههای زیادی پیرامون منابع آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی AR،VR وجود دارد.
او میگوید: «من فکر میکنم علاقههای زیادی به آنچه واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی ممکن است برای آموزش به ارمغان بیاورد، وجود دارد. ما این فرصت را داریم که از این منابع برای آوردن دانشآموزان به کلاس درس استفاده کنیم که در غیر این صورت ممکن است غیرممکن یا بسیار خطرناک یا بسیار دور باشد. »
در حالی که فناوریهای واقعیت افزوده وواقعیت مجازی فرصتهای یادگیری تحولآفرین را در هر موضوع دانشگاهی ارائه میکنند – از ایجاد همدلی از طریق داستانگویی تا اجازه دادن به دانشآموزان برای تعامل با تاریخ. – علاقه خاصی به کاربردهای بالقوه آن در موضوعات STEM و آموزش فنی حرفهای وجود دارد. به عنوان مثال، دانشجویانی که برای مشاغل پرستاری آموزش میبینند، می توانند بدون کار کردن روی یک انسان واقعی، دست زدن به تجهیزات پزشکی را تمرین کنند. آزمایشگاههای علوم مجازی میتوانند به کاهش بار فضاهای آزمایشگاهی فیزیکی در مدارس کمک کنند.
گاگلیولو می گوید: «این می تواند واقعاً تأثیرگذار باشد. از سفر در بدن انسان تا پرواز به ایستگاه فضایی، دانشآموزان میتوانند تجربیاتی در یادگیری داشته باشند که تقریباً هیچ یک از ما هرگز در زندگی واقعی قادر به انجام آن نخواهیم بود.»
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید