اصول یادگیری موبایلی چیست؟

اصول یادگیری موبایلی چیست؟

آموزش موبایلی در بخش شخصی‌سازی واقع می‌شود. با تغییر در روش‌های یادگیری و استفاده از ابزارهای فناوری، آموزش از طریق تلفن همراه به تکامل خود ادامه خواهد داد. اکنون تمرکز بر چالش‌های مختلفی است، از دسترسی یادگیرندگان به محتوا گرفته تا نحوه تعریف ایده «برنامه درسی».

فناوری‌هایی مانند رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها، برنامه‌ها، و دسترسی به اینترنت باند پهن، تغییر را به سمت یادگیری موبایلی تقویت می‌کنند، اما یک محیط یادگیری موبایلی واقعاً فراتر از ابزارهای یادگیری به زندگی و جوامعی است که برای هر یادگیرنده ارزش دارد.


این جوامع، مکانی هستند که می‌توان زمینه بومی هر یادگیرنده را به طور کامل درک کرد. در اینجا، در این جوامع که هم محلی و هم دیجیتال هستند، «نیاز به دانستن» متولد می‌شود، دانش به‌طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد، پیشرفت به‌طور طبیعی طنین‌انداز می‌شود، و تصویر کاملی از هر یادگیرنده به‌عنوان یک انسان به‌طور کامل پدیدار می‌شود.


12 اصل یادگیری موبایلی: در ادامه به هر ویژگی اشاره می‌کنم و توضیحات بیشتری ارائه می‌دهم:

  1. دسترسی آسان: این ویژگی به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که به سرعت و آسانی به منابع آموزشی، اطلاعات مفید، و همتایان خود دسترسی داشته باشند. این شامل استفاده از تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و دیگر دستگاه‌های تکنولوژیکی است.

  2. معیارهای متنوع: این ویژگی به معنای ارائه معیارها و روش‌های متنوع برای اندازه‌گیری و ارزیابی پیشرفت دانش‌آموزان است. این معیارها ممکن است شامل تست‌های آزمایشی، پروژه‌های کاربردی، مصاحبه‌ها، و یا دیگر ابزارهای ارزیابی باشند.

  3. فضای ابری اطلاعات: فضای ابری به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا به منابع داده و مواد آموزشی به طور مداوم و از هر مکان دسترسی داشته باشند. این شامل استفاده از ابزارهای ذخیره‌سازی ابری، سرویس‌های آنلاین، و همچنین هماهنگ‌سازی داده‌ها و مواد آموزشی برای استفاده آسان دانش‌آموزان است.

  4. شفافیت: این ویژگی به معنای ارائه اطلاعات و داده‌های شفاف در مورد روند یادگیری، عملکرد، و پیشرفت دانش‌آموزان است. این امکان را به دانش‌آموزان می‌دهد که به طور واضح‌تری از عملکرد و پیشرفت خود آگاهی پیدا کنند و مسیر بهتری برای بهبود ادامه دهند.

  5. بازی وارسازی: این ویژگی به معنای استفاده از عناصر بازی و تعاملی در فرایند یادگیری است. این بازی‌ها و فعالیت‌های تعاملی باعث جذابیت بیشتر دانش‌آموزان می‌شود و همچنین فرصت‌های آموزشی را تقویت می‌کند.

  6. زمان های مختلف: این ویژگی به معنای ارائه امکان دسترسی به محتوا و منابع آموزشی در هر زمان و مکانی است. این امکان به دانش‌آموزان می‌دهد که به تناسب با زمان و شرایط شخصی خود به یادگیری پرداخته و به صورت انعطاف‌پذیر آموزش ببینند.

  7. خود فعالسازی: این ویژگی به معنای ارائه امکاناتی به دانش‌آموزان برای انتخاب و پیشرفت در مسیر یادگیری شان است. این شامل ابزارهایی برای برنامه‌ریزی شخصی، تعیین اهداف، و مدیریت زمان است.

  8. تنوع مخاطب و محتوا: این ویژگی به معنای ارائه محتوای آموزشی متنوع و مناسب برای نیازها و سطوح مختلف دانش‌آموزان است. این شامل محتواهای چندرسانه‌ای، منابع تعاملی، و ابزارهای آموزشی متنوع است.

  9. سرپرستی و نظارت: این ویژگی به معنای فراهم کردن ابزارها و منابعی برای پشتیبانی و نظارت بر فرایند یادگیری است. این شامل امکاناتی برای مدیریت کلاس، ارتباط با والدین، و نظارت بر پیشرفت دانش‌آموزان است.

  10. ترکیب: این ویژگی به معنای استفاده از ترکیبی از ابزارهای مختلف برای ایجاد یک محیط یادگیری گوناگون و جذاب است. این شامل استفاده از تکنولوژی، فعالیت‌های تعاملی، و فرآیندهای آموزشی متنوع است.

  11. دسترسی همیشگی: این ویژگی به معنای فراهم کردن امکان دسترسی به منابع آموزشی و اطلاعات در هر زمان و شرایطی است. این شامل استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه، کامپیوترها، و ابزارهای دیگر برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز است.

  12. معتبر بودن: این ویژگی به معنای فراهم کردن منابع آموزشی و محتوایی است که از منابع قابل اعتماد و معتبر بهره می‌برد. این شامل استفاده از منابع تحقیقاتی، کتاب‌های درسی، و مواد آموزشی تأیید شده توسط متخصصان است.

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *