هر ایده یا محصولی، برای اینکه خلاق به شمار آید، باید تازه و سودمند باشد. بعد از خانواده، مدرســه اولین مکانی اســت که کودک درآن به طور رســمی به ســوی آموزش گام برمیدارد؛ مدرسه ها مکانهایی برای تشویق خلاقیت محسوب میشوند و میتوانند فراتــر از فراهم کردن حوزه دانش، خلاقیــت یادگیرندگان را تقویت کنند.
مدرســهی خلاق جایی است که شــاگردان و معلمان در آنجا زندگی را با انرژی بالا و شــادمانی سپری میکنند و با مسائل واقعی زندگی دست و پنجه نرم میکنند. همه با لذت و انگیزه بالا در تلاشاند و ســاعتهای طولانی درباره حل مسائل فکر میکنند. بدون احساس گذشت زمان، برای رسیدن به مقصد تکاپو دارند، اما وقتی به مقصد میرسند، آن را شروعی دوباره برای روبهرو شدن با ابهام و مسئلهای دیگر می دانند. در مدرسه خــلاق، یادگیری با تعامل معلم و دانشآموزان با هم شــکل میگیرد. آنها در کنار هم یاد میگیرند از اشتباه کردن نترسند و به اســتقبال تازههای عجیب و غریب و غیرمنتظره بروند و چنین است که همیاری جایگزین رقابت میشود.
مؤلفه های ایجاد مدرسۀ خلاق
اکنون به مهمترین مؤلفههای لازم در ایجاد مدرسـه خلاق اشاره خواهد شد:
1 – به کارگیری جدیدترین فناوریهای روز با استفاده از ســامانه آموزشی به روز، اعتقاد بر این است که دانش آموزان، آموزش مناســب و با کیفیــت بالاتری دریافت خواهند کرد و خلاقیت خود را برای پاســخگویی به نیازهای دنیای کار آماده میکنند.
2 – ایجاد ساختارهای مدیریتی انعطافپذیر ضروری اســت، مدلی برای مدیریت و رهبری خلاق مدرسه راه اندازی شود و این به منظور توسعه نوع جدیدی از مدیریت برای رهبری کارآمد یک مدرسـه خلاق اســت که مناســب شــرایط فعلی و آماده برای هرگونه تغییری است. مدرسههای خلاق از پیشــرفت خلاقانه همه در مدرسه حمایت میکنند.مدیران، معلمان و کارمندان، یادگیرندگان را تشویق میکنند تا خلاقیت خود را در تولید نوآوری با ایدههای خود به کارگیرند.
3 – استفاده از معلمان تحولآفرین
معلمین تحولآفرین اینگونه شناخته میشوند:
ـ از ثبات شــغلی برخوردارند و شــغل دیگری در کنار کار معلمی ندارند.
ـ به دنبال رشد خلاقیت در فراگیرندگان هستند و مدام آنها را تشویق میکنند.
ـ به دنبال توســعه شــخصی و تبادل دانش خود با دیگران هستند و به نوعی خود یادگیرنده اند.
4 – طراحی محیطی خلاقانه برای مدرسه
نتایج پژوهشهــا نشان داده است که محیط و جو مدرسه بر عملکرد نوآموزان تأثیر مســتقیمی داشته اســت و لذا مدرسهها باید محیط و جو مدرســه را توســعه بخشــند و بهبود دهند و امکاناتــی برای معلمان و فراگیرندگان در زمینه مدیریت کار و یادگیری فراهم آورند. این شــرایط فراگیرندگان را تشویق میکند نوآوریهایی ایجاد کنند کــه به نفع خود، جامعه و دنیای مدرن امروزی باشد.
5 – توجــه به تعامل و مهارتهــای بین فردی مدیر وکارکنان
مهارتهای مفهومی و بین فردی در مدیریت ارشد بیشترین اهمیت را دارند. هر مدیر باید بر مهارتهای برقراری ارتباط و همکاری با زیردســتان، والدین معلمان یا جامعه تســلط یابد. علاوه بر این، گشــادهرویی او با معلمان آرامش بیشتر در انجــام کار را در پــی دارد. همچنین، همکاری قوی بین کارکنان برای حفظ کیفیت و کمیت آموزش به فراگیرندگان ضروری است.
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید