هوش مصنوعی راهی برای آموزش و یادگیری

آیا هوش مصنوعی راهی برای آموزش و یادگیری بهتر است؟

هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری، یک موضوع مهم و در حال توسعه است. همانطور که فناوری هوش مصنوعی مولد در آموزش به تحولات جدیدی منجر شده، به دنبال راه‌هایی برای بهبود تجربه یادگیری دانش‌آموزان هستیم. این فناوری باعث امیدواری و بحرانی شدن مسائلی شده که نیاز به پاسخ آنها داریم:

چگونه می‌توانیم از هوش مصنوعی بهره‌ور نه تنها برای بهبود آموزش بلکه برای تقویت و عادلانه کردن یادگیری استفاده کنیم؟

بررسی تأثیر جهانی هوش مصنوعی مولد در آموزش

در آوریل 2023، “سایت گودنت” آغاز به بررسی جهانی استفاده از هوش مصنوعی مولد در مؤسسات آموزشی و سازمان‌های غیرانتفاعی کرد. هدف این بررسی مشخص کردن چگونگی یکپارچه‌سازی این فناوری‌های نوآورانه در فرایندهای روزانه و پیامدهای آنها برای آینده آموزش و پرورش بود. بیش از 50 کارشناس از 20 کشور مختلف گرد هم آمدند تا توصیه‌های قابل اجرا برای مؤسسات آموزشی ارائه کنند.

پتانسیل هوش مصنوعی مولد هم امیدبخش و هم ژرف است، اما سؤالات مهمی را مطرح می‌کند:

چگونه می‌توان از این فناوری برای بهبود آموزش و توانمندسازی فراگیران به صورت عادلانه استفاده کرد؟

انگیزه اصلی این بررسی برای “سایت گودنت” مبتنی بر هوش مصنوعی، تأمین یک منبع دیجیتالی برای میلیون‌ها دانش‌آموز و معلم بود. هنگامی که استیون چان این سایت را تأسیس کرد، هنوز دانشجو بود و تعهد او به درک تجربیات آموزشی و یادگیری جامعه راهبرد اصلی او بود، یعنی تحولی در روش‌های شکل‌گیری و ارتقاء ایده‌ها. مشارکت‌کنندگانی همچون دکتر الساندرا سالا، رئیس بخش هوش مصنوعی و مدیریت داده در شاتراستاک(Shutterstock )، همچنین به پتانسیل بزرگ هوش مصنوعی مولد برای شکل‌دهی به آموزش در آینده اشاره کردند.

پژوهش‌های اخیر به پنج توصیه تقسیم شده است که مشارکت‌کنندگان به عنوان مهم‌ترین توصیه‌ها با تنوع و برابری در دیدگاه‌های خود معرفی کرده‌اند. زمانی که بسیاری از مدارس در حال جلوگیری از استفاده از این فناوری جدید هستند و تاکید بر استفاده از هوش مصنوعی مولد به عنوان ابزار تا اختصاص منابع به مدیران هوش مصنوعی می‌کنند، مدارس با بودجه محدودتر در تلاشند تا اطمینان حاصل کنند دانش‌آموزان به طور عادلانه به منابع دسترسی داشته باشند.

به همین دلیل، با همکاری مشارکت‌کنندگان از زمینه‌های مختلف، از جمله مدارس محروم، تمایل داشتیم که بررسی کنیم چگونه هوش مصنوعی مولد می‌تواند به مربیان کمک کند تا به بهترین نیازهای دانش‌آموزان و جامعه پاسخ دهند. بنابراین، توصیه‌های ما تمرکز بر فراهم کردن فضایی برای بحث درباره فناوری بوده و ارائه مثال‌های عملی برای این تکنولوژی را در اولویت قرار می‌دهد.


نقشه راه برای گام بعدی در ورود هوش مصنوعی به مدارس:

1.ایجاد دستورالعمل‌ها: دستورالعمل‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی مولد ایجاد کنید، اطمینان حاصل کنید که تمامی مناطق دسترسی داشته باشند و نیازهای مختلف دانش‌آموزان و خانواده‌ها پوشش داده شوند. اعمال مشارکت انواع مختلف از هیئت مدیره و ناظران را در برگیرد. تأکید بر حفظ حقوق کودکان و پایبندی به مقررات منطقه‌ای باشد. ایمنی داده‌ها و اعتماد به آنها در این فرآیند حائز اهمیت باقی بمانند.

2.بازنگری تکالیف: خودآموزی خارج از محیط کلاس را ترویج دهید، دانش‌آموزان را تشویق به تعمیق در مطالعات خانگی کنید. از تکالیف سنتی که تنها محدود به تکالیف نوشتاری یا کارگاه‌ها هستند دوری کنید و به جای آن، از فعالیت‌هایی که به ویژه با بهره‌گیری از هوش مصنوعی مولد، می‌تواند درک دانش آموزان از موضوعات را افزایش دهد و نقش مهمی در تشویق به کنجکاوی و اعتماد به نفس ایفا کند، استفاده کنید.

3.تبدیل دوره آموزشی و ارزیابی: با توجه به انواع مختلف دوره‌های آموزشی، به جای تغییر در محتوا، به سمت بازنگری فرآیند اتمام دروس متمرکز شوید. برای پشتیبانی از استقلال دانش‌آموزان، باید از فعالیت‌های نوآورانه و پویای کلاس برای ایجاد محیط‌های کاری مشترک با “هوش مصنوعی” استفاده کنیم. با تغییر روش اتمام دروس، کلاس‌ها می‌توانند به مرکزی پویا برای یادگیری تبدیل شوند و به دانش‌آموزان اجازه دهند تا با راهنمایی هوش مصنوعی، مفاهیم را به صورت عمیق‌تری بررسی کنند.

4.ارتقاء مهارت‌های حرفه‌ای: باید معلمان را به گونه‌ای توانمند کنیم که بتوانند تغییرات مبتنی بر هوش مصنوعی را از طریق همکاری با صنعت فهمیده و توانایی‌ها و محدودیت‌های عمومی هوش مصنوعی را قبول کنند. این توصیه بر اهمیت اعتماد معلمان به نوآوری‌های هوش مصنوعی از طریق همکاری با صنعت و به اشتراک‌گذاری دانش در جامعه آموزشی تأکید می‌کند.

5.اولویت بندی برابری و تنوع: باید تفاوت منابع بین مدارس و کمبود فناوری در برخی مناطق را شناسایی کنیم. تشویق به همکاری و تبادل دانش بین مدارس و جوامع آموزشی بسیار حیاتی است و باید اطمینان حاصل شود که هیچ مدرسه‌ای در پیگیری هوش مصنوعی عقب نمانده است. تأکید بر همکاری به ویژه در مواجهه با محدودیت منابع، می‌تواند تأثیرگذاری بزرگی در استفاده از مزایای تحول‌آفرین هوش مصنوعی در آموزش داشته باشد و به تنوع و توسعه در تمام طیف آموزشی کمک کند.

ضمناً باید توجه داشت که ممکن است برخی مدارس این تغییر را دشوار بدانند. در این راستا، “سایت گودنت” دارای یک شبکه قوی از مدارس مصمم و کارشناسان هوش مصنوعی است که می‌توانند در این فرآیند کمک کنند. هدف ما این است که این تحول در آموزش به نحوی انجام شود که برای ارائه دسترسی عادلانه به دانش و فراهم کردن فرصت‌های یادگیری و به اشتراک‌گذاری تجربیات، تنوع و توسعه در تمام طیف آموزشی اهمیت داشته باشد.

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *