کاهوت

کاهوت

کاهـوت یک نـرم‌افـزار تلفـن‌همـراه است کـه مـی‌تـوان آزمونک‌های درسی را با آن به‌راحتی و سریع برگزار و مدیریت کرد. این نرم‌افزار رابط کاربری خوبی دارد. کار کردن با آن بدون چالش است و محیط دلچسبی برای فعالیت فراهم می‌کند. برای مرور درس جلسه قبل خوب است. ذهن دانش‌آموز را آماده می‌کند تا مباحث جدید را با مباحث قبلی ارتباط دهد و طرح مناسبی از درس برای خود ایجاد کند.

برای ورود به محیط این نرم‌افزار و استفاده از امکانات آن، هر فرد، چه معلم و چه دانش‌آموز، باید یک حساب کاربری مخصوص به خود ایجاد کند. می‌توان با دو نقش در این محیط فعالیت کرد:

  • به‌عنوان میزبان (معلم و استاد)
  • به‌عنوان مهمان (دانش‌آموز و شرکت‌کننده)


برگزاری آزمون در کاهوت:

  • نرم‌افزار کاهوت محیطی را فراهم می‌آورد که توسط آن معلمان می‌توانند دانش‌آموزان را با آزمونک‌‌های چند‌سؤالی بسنجند. به این صورت که معلم سؤالات را در محیط کاربری وارد می‌کند و برای هر کدام زمان مناسبی در نظر می‌گیرد. این زمان می‌تواند بین 30 تا 120 ثانیه باشد. برگزارکننده آزمون این قدرت را دارد که هر زمان تمایل دارد آزمون را شروع کند؛ مثلاً وقتی تعداد شرکت‌کنندگان به 15 نفر رسید یا هنگامی که 5 دقیقه از اعلام زمان آزمون گذشت.
  • دانش‌آموزان از طریق کدی که معلم به آن‌ها می‌دهد، یکی یکی وارد محیط آزمون می‌شوند. پس از اینکه همه دانش‌آموزان وارد محیط آزمون شدند و در صف انتظار قرار گرفتند، معلم آزمون را شروع می‌کند. سؤال‌ها به ترتیب روی صفحه نمایشگر محیط کلاس به نمایش درمی‌آیند و گزینه‌ها روی صفحه‌های نمایش تلفن‌همراه دانش‌آموزان ظاهر می‌شوند، گزینه صحیح باید در مدت زمان معین انتخاب شود.
  • در نهایت، پس از اتمام فرصت پاسخ‌دهی به هر سؤال، رتبه دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آزمون مشخص می‌شود. یک بار به‌طور مخصوص برای هر سؤال و یک بار هم در کل و با توجه به مجموع عملکرد دانش‌آموزان.


استفاده از نرم‌افزار کاهوت در چه زمینه‌هایی به معلمان کمک می‌کند؟

  • بالا بـردن سـرعت ارزشیـابی. مثلاً ظـرف پنج‌ دقیقه ارزشیـابـی از کـل کـلاس انجـام مـی‌شود. در این صورت در وقت کلاس صرفـه‌جویی می‌شود.
  • مرور سریع و مفهومی درس هر جلسه؛
  • افزایش سرعت عمل دانش‌آموزان در حل مسائل درسی؛ با توجه به اینکه بین دو دانش‌آموز که هر دو به سؤال پاسخ درست داده‌اند، کسی امتیاز بیشتری می‌گیرد که پاسخ درست را زودتر ثبت کرده باشد، سرعت بالا می‌رود.
  • پایین ‌آمـدن امکان تقـلب دانش‌آمـوزان. به‌دلیل زمان‌بنـد کم و سرعتی ‌بودن، فرصت به تقلب نمی‌رسد. همچنین، حتی اگر کسی تقلب هم کند، در نهایت امتیاز کمتری می‌گیرد، چون بقیه در زمان کمتری به سؤال مربوط پاسخ داده‌اند.
  • امکان ثبت اطلاعات اعم از نوع سؤالات و رتبه‌بندی افراد شرکت‌کننده هر آزمون در حافظه حساب کاربری برگزار‌کننده؛
  • استفاده چندین باره از هر آزمون.

به‌صورت خلاصه، کار مهمی که این سیستم انجام داده، این است که تمرین ‌کردن را با بازی ترکیب کرده است. این کار بر میزان تمرین‌ کردن دانش‌آموزان افزوده است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که کاربردهای این سیستم فراتر از مدرسه است و حتی در محیط کار می‌توان به سادگی از این سامانه استفاده کرد.

Tags: No tags

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *