f2d2b76ded4076a91145d3b7180d530b2c8c64dc7afc28e37aed93f8ac0a1ea7-1024x576-1

مدرسه مجازی چیست؟

مدرسه مجازی چیست؟

امروزه کامپیوتر همه‌ی جنبه‌های زندگی ما را تحت تأثیر شگرف خود قرار داده است و از اقتصاد گرفته تا فرهنگ و ارزش‌ها و آموزش و پرورش و خلاصه همه چیز تحت تأثیر آن متحول شده است .

مدرسه مجازی چیست ؟ یک واحد آموزشی که از طریق استفاده از کامپیوتر ، خطوط تلفن و ارتباطات اینترنتی و تولید محتوای الکترونیکی سعی دارد آموزش را به یادگیرندگان ارایه نماید که تا حدود زیادی مشابه آموزش حضوری و رو در رو باشد . معلم و دانش آموز  با همدیگر به طور مستقیم ارتباط ندارند و این ارتباط طوری برقرار می‌گردد که همدیگر را احساس کنند و تصور نمایند که در یک مدرسه‌ی واقعی در حال آموزش هستند .

نحوه‌ی ثبت‌نام در مدارس مجازی  از طریق اینترنت:

در مدرسه‌ی مجازی محدودیت جغرافیایی وجود ندارد . به طوری که یک دانش‌آموز در اینجا می‌تواند در مدرسه‌ی مجازی کانادا ثبت‌نام کرده و دیپلم کانادار را دریافت نماید و بالعکس .

هر کاری که بتوان در یک مدرسه واقعی انجام داد در یک مدرسه مجازی نیز قابل اجرا است :

در این مدرسه دانش آموزان از طریق اینترنت ثبت نام کرده و ادامه تحصیل می دهند. آنان بااستفاده از این امکان می توانند با معلمان خود ارتباط برقرار کرده و تکالیف خود را دریافت کنند. همچنین می توانند این تکالیف را همزمان انجام داده یا آن ها را در  کامپیوتر خود ذخیره کرده و هر وقت فرصت کردند انجام دهند. دانش آموزان می توانند تکالیف انجام شده خود را به صفحه ای که برای این منظور در مدرسه مجازی طراحی شده ارسال کرده تا سایر دانش آموزان و معلمان و والدین هم بتوانند از میزان پیشرفت آنها مطلع گردند. از این طریق معلمان راهنما می توانند به دانش آموزان بگویند که برای پیشرفت بیشتر چه کارهایی باید انجام دهند یا به والدین او خبر دهند که دانش آموز باید چه مطالبی را بیشتر مطالعه کند.

مدرسه مجازی به زمان محدود نمی شود:

دانش آموز و معلم هر زمان که بخواهند می توانند در همان زمان یا از طریق پست الکترونیک در هر ساعت شبانه روز با هم ارتباط داشته باشند. نرم افزارها در یک مدرسه مجازی می توانند یک آموزش فعال را تضمین کرده بدون این که معلم و دانش آموز یک دیگر را ببینند. دانش آموزان تیزهوش و دیرآموز می توانند به میزان توانایی و استعداد خود از آموزش های این مدرسه بهره برده و آموزش های انفرادی به میزان توانایی های خود دریافت کنند.

در مدرسه مجازی خود کنترلی دانش آموزان افزایش یافته و مسئولیت بیش تری برای آموزش و یادگیری خود دارند:

ارتباط بیش تر دانش آموز با کامپیوتر در این نوع آموزش موجب افزایش آگاهی ها و توانایی های آنها در استفاده و کار با کامپیوتر می شود و از این طریق سواد کامپیوتری آنان افزایش می یابد. معلمان این مدارس می توانند تکالیف هر دانش آموز را به تفکیک اعلام و دریافت کند و نمره بدهد. توصیه های لازم را به دانش آموز کرده و به والدین از میزان پیشرفت فرزندشان گزارش دهد.

مدرسه مجازی امکان استفاده معقول تر از کامپیوتر و اینترنت را فراهم کرده است:

این درحالی است که کامپیوتر و اینترنت به خانه های ما راه پیدا کرده و روز به روز استفاده از بازی های کامپیوتری و تفریحی افزایش می یابد. مدرسه مجازی با ایجاد امکان آموزش الکترونیکی از طریق کامپیوتر و اینترنت استفاده مناسب تری از این دو به دست می دهد.

تفاوت مدارس حضوری و مدارس مجازی

 انواع رسانه ها

تدریس سنتی برای گفتار و عکس ها محدود است، در حالیکه مربیان آموزش مجازی امکان استفاده از انواع رسانه ها برای گفتار و نقل موضوع، جذب و درگیر کردن دانش آموزان و ایجاد ارتباط میان دانش آموزان و مربیان را دارند. برای مثال، استفاده از صدا و تصویر (ویدئو)، برای انسان پسند تر کردن این دوره ها مفید هستند. ولی استفاده از رسانه باید صحیح و عاقلانه باشد، مطالب و محتوای الکترونیکی باید همواره ارزش دوره را بیشتر کنند و به دانش آموزان تجربه ای القا کند که جای دیگری نمی توانند آن را دریافت کنند.

 فعالیت های اجتماعی

یکی از موارد مورد توجه در آموزش های مجازی، برقراری ارتباط است. برخلاف محیط سنتی، ارتباط با سایر دانش آموزان و با مربی در یادگیری آنلاین تنها از طریق انجمن های بحث (Discussion Forums)، چت، و ایمیل است. برقراری ارتباط از این طریق برای یادگیری مجازی موثر مهم است چون در این دوره ها مشخصه های رو در رو بودن، که به دانش آموزان اجازه می دهد در آموزش در کلاس ارتباط اجتماعی واقعی برقرار کنند، وجود ندارد.

پس، تمامی آموزشها باید بصورت دوستانه و با حضور اجتماعی باشند تا دانش آموزان به هر نحوی گمراه نشوند. این امور می تواند با گام به گام بودن موارد و راهنمایی های لازم در قسمت های مبهم باشد.

زمان

یک دقیقه از یک کلاس درس برابر با یک دقیقه تمرین آنلاین نیست. یک موضوع تدریس شده تحت روش آموزش آنلاین، معمولا ۲۵تا ۶۰درصد کمتر از آموزش سنتی وقت می برد، چرا که تدارکات خاصی نیاز نیست و همچنین آموزش های آنلاین فشرده تر و مفیدتر از آموزش های سنتی است (حذف مواردی که وجود آنها مهم نیست، نبود رخدادها و اتفاقاتی مانند سوالات ….دانش آموزان یا بی نظمی آنان

ولی، دوره ها تقریبا همواره نیاز به آموزش به مدت طولانی دارند. برای مثال، ۱۶ساعت آموزش سنتی یک دوره ممکن است تنها شامل موارد دو روز از آموزش آنلاینی باشد که بمدت یک هفته و در هر روز بمدت دو ساعت برگزار می شود. دانش آموزان دوره های آنلاین باید همواره در نظر داشته باشند که بهترین آموزش زمانی اتفاق می افتد که یادگیری خود را به قسمت های کوچکتری تقسیم کنند – سه کلاس ۹۰ دقیقه ای بهتر از یک کلاس مدام ۴.۵ساعتی است.

یکی دیگر از مزایای دوره های آموزشی آنلاین، دسترسی به تمامی نقاط آنها در هر زمانی است. هر زمان که یادگیری پایان می یابد، می توانید فردا از همانجا ادامه دهید. یا اگر قسمتی از آموزش را متوجه نشده اید، به عقب برگردید و آن را دوباره مشاهده کنید و یا اگر قسمتی از درس در خاطرتان نمی ماند، آن قسمت را هر روز مرور کنید. همچنین می توانید هنگام بیکاری از آموزش های آنلاین استفاده کنید، و آنچه را که دلتان می خواهد را آموزش ببینیند؛ یعنی نیازی نخواهد بود که برای یادگیری یک مورد، ۱۰مورد دیگر را نیز گوش بدهید.

 ابزار

مربیان نمی توانند ابزار را از کلاس درس به اینترنت یا ویدئو بیاورند. اگرچه اهداف ممکن است برابر باشند، تحویل و فعل و انفعالات بسیار متفاوت است. تولیدمحتوایی نیاز دارد که برای محیط آنلاین و مجازی مناسب باشد و این امر از طریق یک دستور کار، جریان، موارد دیداری و فعالیت های جدید انجام می شود. 

 موارد نوشته شده

سناریو نویسی برای ویدئو، یا نوشتن آنلاین، مهارتی متفاوت از ساخت موارد برای آموزش کلاسی است. آموزش دهندگان باید توجه کنند که کاربران معمولا صفحات را اجمالی بررسی می کنند، و می توانند با سرتیترهای مناسب، نوشته های پررنگ شده، لیست ها و همچنین تقسیم نوشته ها به پاراگراف ها، یادگیری را به حداکثر برسانند. این امر در ویدئو نیز می تواند با نشانه گذاری در قسمت های مختلف یک فیلم آموزشی، نکته وار کردن برخی مباحث و تکرار چندین باره آنها انجام شود. 

نتیجه

بعنوان نتیجه، می توان گفت که اصلی ترین هدف آموزش های مجازی کاهش اتلاف زمان و یادگیری حداکثری است. همچنین این آموزش ها بدلیل همراه داشتن رسانه ها می توانند نیازها را به خوبی برطرف نمایند.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *