80 درصد از والدین نگرانی هایی در مورد هوش مصنوعی در تحصیل فرزندان خود دارند
نویسنده: تالور هارتلی
13سپتامبر
پیشرفت سریع فناوری، به ویژه در حوزه هوش مصنوعی (AI)، تقریباً در تمام جنبههای زندگی مدرن، از جمله آموزش، نفوذ کرده است. با توجه به وجود ابزارهایی همچون ChatGPT که به عنوان کمک آموزشی خدمت میکنند، حائز اهمیت است که نگاهی به دیدگاه و احساسات والدین نسبت به این فناوریها داشته باشیم و تأثیر آن بر دانشآموزان را مورد بررسی قرار دهیم.
مطالعات نشان میدهند که معلمان و دانشآموزان از فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT و AI در آموزش استقبال میکنند، اما ما به ندرت نظرات والدین را در این زمینه میشنویم.
بنابراین، ما تمایل داریم تا درک والدین از نقش هوش مصنوعی در آموزش فرزندان خود را بررسی کنیم.
استفاده از هوش مصنوعی در آموزش
تقریباً 80 درصد والدین نگران تأثیر هوش مصنوعی بر آموزش فرزندان خود هستند. امنیت دادهها و نگرانی از سرقت ادبی از مسائل اصلی آنها است.
با وجود نگرانیها، تنها 35 درصد از والدین با فرزندان خود درباره هوش مصنوعی صحبت میکنند.
روش شناسی و سطوح درجه
در یک نظرسنجی از 1000 والدین (در ردههای سنی 18 تا 54 ساله) که فرزندانشان در مدارس مختلف بودند، شرکت کردهایم. اکثریت آنها دارای فرزندانی در محدودههای سنی مختلف بودند.
آشنایی والدین با فناوری هوش مصنوعی
بیش از نیمی از پاسخدهندگان (53.8 درصد) با فناوریهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT «تا حدی آشنا» بودند، در حالی که 29.4 درصد قابل توجهی با این ابزارها «بسیار آشنا» بودند.
استفاده فعلی و پتانسیل هوش مصنوعی در آموزش
ChatGPT در کلاس درس توسط بیش از 60٪ معلمان مدرسه استفاده میشود. اما هوش مصنوعی در آموزش بسیار بیشتر از ChatGPT گسترش مییابد. ابزارها و نرمافزارهای هوش مصنوعی متعددی وجود دارند که میتوانند به شخصیسازی یادگیری، ارائه بازخورد و خودکارسازی وظایف در آموزش کمک کنند. فناوری هوش مصنوعی میتواند به تجزیه و تحلیل دادههای دانشآموزان و بهبود فرایند یادگیری کمک کند.
والدین از تأثیر هوش مصنوعی بر آموزش فرزندانشان نگران هستند. اگرچه آشنایی آنها به این فناوری زیاد است، اما نگرانیها نیز قابل توجه است. پنجاه و هشت درصد از پاسخدهندگان نسبت به تأثیر هوش مصنوعی بر تحصیل فرزندشان «نسبتاً نگران» بودند و 22 درصد نیز «بسیار نگران» این موضوع بودند. در مقابل، تنها 19.9 درصد از آنان «اصلاً نگران نبودند».
نگرانیهای والدین از جنبههای مختلفی برای ظهور نگرانیها در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر آموزش بیان میشود. به عنوان مثال، حفظ حریم خصوصی و امنیت دادهها به عنوان یکی از نگرانیهای اصلی والدین برجسته است، به طوری که 58.9٪ از آنها ابراز نگرانی میکنند. این نشان از ترسهای اجتماعی مهمتری است که به عنوان بخشی از مسائل حاشیهای مرتبط با دادههای بزرگ و حفظ حریم خصوصی به وجود آمده است. به طور مشابه، 47.8٪ و 48.8٪ از والدین نقش هوش مصنوعی را به عنوان یک ابزار آموزشی موثر مورد شک و تردید قرار داده و نسبت به فقدان یادگیری شخصی از طریق محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی نگرانی دارند.
علاوه بر این، حدود 48.1 درصد از والدین نیز از نظر پیامدهای هوش مصنوعی بر یکپارچگی تحصیلی محتاط بوده و ترس از احتمال سهواً تشویق تقلب یا سرقت ادبی را آوردهاند. به علاوه، تأثیر هوش مصنوعی بر کاهش مهارتهای اجتماعی و بین فردی نیز در 43.6 درصد از والدین مشهود است که بازتاب نگرانیهای دیرینه درباره تأثیر فناوری بر توسعه اجتماعی است.
همانطور که نشان داده شده، حفظ حریم خصوصی در فناوری مورد نگرانی والدین بسیاری از افراد است. مطالعات اخیر نشان دادهاند که نگرانی اصلی والدین مربوط به امنیت دادهها در محیطهای هوش مصنوعی است، چرا که میترسند دادههایشان برای ردیابی، تبعیض، سرقت هویت یا انتشار اطلاعات نادرست استفاده شود.
هوش مصنوعی به آرامی در کلاسهای درس وارد شده است و معمولاً برای کاهش بار کاری معلمان و مدیریت استفاده میشود. معرفی ChatGPT نحوه استفاده از هوش مصنوعی در آموزش را به طرز چشمگیری تغییر داده است و به دانشآموزان ابزارهایی داده است که اخیراً غیرقابل درک بودند. با این حال، نباید عنصر انسانی را در آموزش فراموش کنیم. لذت یادگیری از تعامل با معلمان و دوستان، تجربه احساسات و هیجانهای مشترک از اصلیترین عواملی است که تجربه ماشینی قادر نیست جایگزین کند.
در ارتباط با ارتباطات خانوادگی در مورد استفاده از فناوری، تنها 35.4 درصد از والدین با فرزندان خود درباره استفاده از هوش مصنوعی و ChatGPT صحبت کرده بودند. این نشاندهنده یک شکاف بالقوه در گفتگوهای خانوادگی در مورد فناوری و نیز نقص در بررسی مزایا و معایب آن است.
در نهایت، ارتباط بیشتر با کودکان میتواند بهترین راه برای فهم بهتر نگرانیها و توضیحات در مورد استفاده از هوش مصنوعی باشد. برای کودکان دبستانی میتوان هوش مصنوعی را به عنوان یک “مغز” رایانهای در نظر گرفت که از اطلاعات یاد میگیرد، شبیه به نحوه یادگیری کودکان در مدرسه. این مانند یک دستیار مفید برای کارهای خاص است. برای کودکان خردسال، اطمینان از اینکه آنها با منابع ایمن و دقیق درگیر هستند و همیشه قبل از استفاده از ابزار آنلاین جدید از والدین یا معلمان سؤال کنند، امری حیاتی است. در این رده سنی، عنصر انسانی همچنان بسیار مهم است و تجربه ارتباط با معلمان و همکلاسیها از اهمیت بالایی برخوردار است.
برای کودکان بزرگتر، پتانسیل هوش مصنوعی در آموزش میتواند بسیار زیاد باشد، از ارائه تجربیات یادگیری شخصی گرفته تا طرح سوالاتی در مورد ایمنی و حریم خصوصی دادههای کاربر. این کودکان باید تشویق شوند که سؤال بپرسند، بیشتر کاوش کنند، و به طور انتقادی در مورد آنچه هوش مصنوعی به محیط یادگیری آنها می آورد، فکر کنند. ملاحظات اخلاقی، مانند منصفانه بودن یک الگوریتم، به موضوعات مهم بحث تبدیل میشوند.
ارزش آموزش انسان محور، با تمرکز بر مهارتهای بین فردی، کار تیمی و بحثهای همسالان، حتی در عصر تکنولوژی پیشرفته بی نظیر است. زیرا هوش مصنوعی به عنوان بخشی از سیستم آموزشی تبدیل میشود، برای والدین و فرزندان مفید است که بهروز بمانند، ابزارهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را به طور مشترک بررسی کنند و تأثیرات بالقوه آنها بر یادگیری را درک کنند.
ارزش آموزش انسان محور، با تمرکز بر مهارتهای بین فردی، کار تیمی و بحثهای همسالان، حتی در عصر تکنولوژی پیشرفته بی نظیر است. زیرا هوش مصنوعی به عنوان بخشی از سیستم آموزشی تبدیل میشود، برای والدین و فرزندان مفید است که بهروز بمانند، ابزارهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را به طور مشترک بررسی کنند و تأثیرات بالقوه آنها بر یادگیری را درک کنند.
جنبه مثبت هوش مصنوعی در آموزش
علیرغم نگرانیها، برخی معتقدند پتانسیل آینده روشنی برای هوش مصنوعی در کلاس وجود دارد. بیل گیتس اخیراً اظهار داشت که هوش مصنوعی میتواند به کاهش کار معلمان کمک کند و برخی از وظایف را خالی کند تا به آنها اجازه دهد زمان بیشتری را صرف کمک به دانشآموزان کنند.
در مطالعه ما، 53.8 درصد از والدین معتقد بودند که هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که بر تحصیل فرزندشان تأثیر مثبت بگذارد. تنها 11.2 درصد برعکس فکر میکردند و بیش از یک سوم (35 درصد) مطمئن نبودند. واضح است که یک ادراک تقسیم شده، هرچند به طور کلی مثبت، از نقش هوش مصنوعی در محیط یادگیری وجود دارد.
چشمانداز آموزش با معرفی هوش مصنوعی دستخوش دگرگونی عمیقی شده است. همانطور که در این نظرسنجی مشخص شد، ادراک والدین یک تعامل پیچیده از اشتیاق، آگاهی و نگرانی را آشکار میکند.
برای اطمینان از ادغام هماهنگ هوش مصنوعی در کلاس درس و خانهها، مربیان و فناوران باید به این نگرانیها بپردازند، به ویژه در مورد حریم خصوصی، شخصیسازی و کارایی کلی هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار آموزشی.
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید