یادگیری از ChatGPT ( قسمت اول )
نویسنده : ویل داگلاس هیون، ویراستار ارشد هوش مصنوعی در MIT Technology Review
واکنش وحشت زده در مورد تقلب در مدرسه
با معلمانی آشنا شوید که فکر می کنند هوش مصنوعی در واقع می تواند یادگیری را بهتر کند.
تنها چند روز پس از اینکه سایت OpenAI ربات ChatGPT را در اواخر نوامبر 2022 درون سایت خود قرارداد، پاسخ مدارس و دانشگاه ها سریع و قاطع بود. چت بات به طور گسترده ای به عنوان یک ابزار رایگان مقاله نویسی و آزمون نویسی متهم شد به اینکه تقلب در تکالیف را به طرز خنده داری آسان می کند.
ایالت لس آنجلس ، دومین منطقه بزرگ مدرسه در ایالات متحده، بلافاصله دسترسی به وب سایت OpenAI را از شبکه مدارس خود مسدود کرد. دیگران هم به زودی به این روش پیوستند. در ماه ژانویه، مدارس در سراسر جهان انگلیسی زبان، ممنوعیت نرم افزار را آغاز کردند از واشنگتن، نیویورک، آلابام و ویرجینیا در ایالات متحده گرفته تا کوئینزلند و نیو ساوت ولز در استرالیا. چندین دانشگاه پیشرو در بریتانیا، از جمله امپریال کالج لندن و دانشگاه کمبریج، بیانیههایی صادر کردند که و به دانشجویان نسبت به استفاده از ChatGPT برای تقلب هشدار دادند .
جنا لایل، سخنگوی اداره آموزش شهر نیویورک در اوایل ژانویه به واشنگتن پست گفت «در حالی که ممکن است این ابزار بتواند پاسخهای سریع و آسان به سؤالات ارائه دهد، اما مهارتهای تفکر انتقادی و حل مسئله را که برای موفقیت تحصیلی و مادام العمر ضروری هستند، ایجاد نمیکند». این وحشت اولیه از هوش مصنوعی در بخش آموزش قابل درک بود .
ربات ChatGPT که از طریق یک برنامه وب در دسترس عموم است، میتواند به سؤالات پاسخ دهد و تقریباً در هر موضوعی از آن سؤال میشود می تواند ستونهای مرتب و ساختارمندی از متن چندین هزار کلمهای ایجاد کند ، از نظریه ریسمان گرفته تا شکسپیر. هر مقالهای که تولید میکند منحصربهفرد است، حتی زمانی که به آن دستورتولید دوباره داده میشود، تشخیص نویسنده آن (عملا) غیرممکن است.
به نظر می رسید که ChatGPT روشی را که سنگ بنای آموزش است، یعنی آزمایش کردن را ، تضعیف می کند.
اما سه ماه بعد، چشم انداز بسیار کمتر تیره و تاریک بود. من با تعدادی از معلمان و سایر مربیان صحبت کردم که اکنون در حال ارزیابی مجدد استفاده چت ربات هایی مانند ChatGPT در نحوه آموزش ما به فرزندانمان هستند. بسیاری از معلمان اکنون بر این باورند که ChatGPT تنها یک ماشین رویایی برای کلاهبرداران نیست، در واقع می تواند به بهبود آموزش کمک کند. رباتهای چت پیشرفته میتوانند بهعنوان ابزارهای کمکی قدرتمند کلاس درس استفاده شوند که درسها را تعاملیتر میکنند، سواد رسانهای را به دانشآموزان آموزش دهند، طرحهای درسی شخصیسازی میکنند، در وقت معلمان صرفهجویی میکنند و همچنین کارهای بیشتر.
شرکتهای فناوری آموزشی از جمله Duolingo و Quizlet قبلاً چت ربات OpenAI را در برنامههای خود ادغام کردهاند. این دو شرکت تولید کننده فلش کارتهای دیجیتال و ارزیابیهای تمرینی هستند که توسط نیمی از دانشآموزان دبیرستانی در ایالات متحده استفاده میشود . سایت OpenAI با برخی از مربیان همکاری کرده است تا یک برگه اطلاعاتی درباره تأثیر بالقوه ChatGPT در مدارس تهیه کند. این شرکت میگوید هنگامی که ابزاری رایگان برای شناسایی متن نوشته شده توسط یک ربات چت ایجاد کرد، با مربیان نیز مشورت کرد (اگرچه دقت آن محدود است). نیکو فلیکس، سخنگوی OpenAI میگوید: «ما معتقدیم که کارشناسان سیاست آموزشی باید تصمیم بگیرند که چه چیزی برای استفاده از فناوری جدید برای مدارس آنها بهتر است. ما در حال تعامل با مربیان در سراسر کشور هستیم تا آنها را از قابلیتهای ChatGPT آگاه کنیم. این مکالمه مهمی است که باید انجام شود تا آنها از مزایای بالقوه و سوء استفاده از هوش مصنوعی آگاه شوند و بدانند که چگونه می توانند از آن در کلاس های درس خود استفاده کنند.”
اما زمان و منابع لازم است تا مربیان در این راه نوآوری کنند. بسیاری از آنها بیش از حد زیاد کار می کنند، منابع کمتری دارند و عملکردش مطابق الگویی است که می توانند از فرصت هایی که ربات های چت ممکن است ارائه دهند استفاده کنند. خیلی زود است که بگوییم تأثیر پایدار ChatGPT چه خواهد بود. آنچه مسلم است این است که چت ربات های مقاله نویسی اینجا هستندکه به کمک دانش آموزان می آیند و تشخیص استفاده از آنها بسیار سخت می باشد از این رو ممنوع کردن آنها بیهوده است و احتمالاً حتی نتیجه معکوس دارد.
ریچارد کولاتا، مدیر عامل انجمن بینالمللی فناوری در آموزش (ISTE) که یک سازمان غیرانتفاعی است، میگوید: «ما باید بپرسیم که برای آماده کردن جوانان – یادگیرندگان – برای دنیای آیندهای که در آینده چندان دور نیست، چه کاری باید انجام دهیم. که از استفاده از فناوری در تدریس حمایت می کند. توانایی فناوری برای متحول کردن مدارس در گذشته بیش از حد مطرح شده است، و به راحتی می توان در هیجان پتانسیل تحول آفرین ChatGPT گرفتار شد. اما مسئله از این بزرگتر است هوش مصنوعی به هر نحوی در کلاس درس خواهد آمد ، درک درست این موضوع امری حیاتی است . بسیاری از تبلیغات اولیه در مورد ChatGPT بر این اساس بود که چقدر در تست زدن خوب است. در واقع، این نکته کلیدی بود که OpenAI هنگام عرضه GPT-4، آخرین نسخه از مدل زبان بزرگی که ربات چت را در ماه مارس ارائه کرد، تبلیغ کرد که قابلیت این را دارد که در آزمون وکالت قبول شود! در SAT امتیاز 1410 را گرفت! این شرکت در آزمون های AP برای زیست شناسی، تاریخ هنر، علوم محیطی، اقتصاد کلان، روانشناسی، تاریخ ایالات متحده و غیره شرکت کرد. وای! جای تعجب نیست که برخی از مناطق مدرسه کاملاً به وحشت افتاده اند. با این حال، در گذشته، فراخوان های فوری برای ممنوعیت ChatGPT در مدارس واکنشی احمقانه به برخی نرم افزارهای بسیار هوشمند بود.
جسیکا استنسبری، مدیر ارتقا آموزش و یادگیری در دانشگاه بالتیمور میگوید: «مردم به جای فکر کردن دچار وحشت شدند. حالا این چت بات وجود دارد باید ببینیم چگونه میتوانیم از آن استفاده کنیم؟» دیوید اسمیت، استاد آموزش علوم زیستی در دانشگاه شفیلد هالام در بریتانیا، میگوید: بسیاری از دانش آموزانش هنوز در مورد این فناوری نشنیده بودند تا اینکه به آنها اشاره کرد: «وقتی شروع به پرسیدن از شاگردانم در مورد آن کردم، آنها می گفتند: «ببخشید، چی؟ با این حال، معلمان حق دارند که فناوری را به عنوان یک تغییر دهنده بازی ببینند. مدلهای زبان بزرگ مانند ChatGPT OpenAI و جانشین آن GPT-4، و همچنین Bard Google و Bing Chat مایکروسافت، قرار است تأثیر زیادی بر جهان بگذارند. این فناوری در حال حاضر در نرم افزارهای مصرف کننده و تجاری در حال گسترش است. بسیاری از معلمان اکنون می دانند که موظفند به دانش آموزان خود در مورد نحوه کارکرد این فناوری جدید و آنچه می تواند امکان پذیر کند، آموزش دهند. اسمیت میگوید: «دانش آموزان نمیخواهند موضوع چت بات ها مورد نکوهش قرار گیرد. “آنها می خواهند به آنها یاد داده شود که چگونه از آن استفاده کنند.” تغییر می تواند سخت باشد. استنزبری می گوید: «هنوز ترس وجود دارد. اما اگر در این ترس گیر کنیم، به دانشآموزانمان آسیب میرسانیم.» استنسبری به سازماندهی کارگاه های آموزشی در دانشگاه خود کمک کرده است تا به اساتید و سایر کارکنان آموزشی اجازه دهد تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و نگرانی های خود را بیان کنند. او می گوید که برخی از همکارانش نگران تقلب و برخی دیگر نگران از دست دادن شغل خود بودند. اما گفتگو و انتقال تجربیات به آنها کمک کرد. او میگوید: «من فکر میکنم بخشی از ترسی که اساتید داشتند به خاطر رسانهها بود. “این به خاطر دانش آموزان نیست.” در واقع، یک نظرسنجی در ایالات متحده از 1002 معلم مدارس و 1000 دانش آموز بین 12 تا 17 سال، که توسط بنیاد خانواده والتون در فوریه انجام شد، نشان داد که بیش از نیمی از معلمان از ChatGPT استفاده کرده اند ، 10٪ از آنها هر روز از آن استفاده می کنند. اما فقط یک سوم دانش آموزان با آنها کار کرده بودند . از بین کسانی که استفاده کرده بودند تقریباً همه گفتند که تأثیر مثبتی دارد (88٪ از معلمان و 79٪ از دانش آموزان). اکثر معلمان و دانشآموزان مورد بررسی نیز با این گفته موافق بودند ما نمیتوانیم به روش قدیمی مدارس در دنیای مدرن ادامه دهیم.» هلن کرامپتون، دانشیار فناوری آموزشی در دانشگاه Old Dominion در نورفولک، ویرجینیا، امیدوار است که چت رباتهایی مانند ChatGPT مدرسه را بهتر کند. کرامپتون که 16 سال قبل از اینکه محقق شود، معلم مدرسه بود، میگوید بسیاری از مربیان فکر میکنند که مدارس در یک خندق گیر کردهاند.
در سیستمی با تمرکز بیش از حد بر نمره گذاری و متمرکز بر یادگیری . ChatGPT بحثی را تحمیل می کند که مدتهاست به تاخیر افتاده است. او میگوید: «ما مدتهاست که میخواهیم آموزش را متحول کنیم. ما سال هاست که در مورد آن صحبت می کنیم.»
دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید