استفاده از متاورس در آموزش

استفاده از متاورس در آموزش

واژه متاورس به بستر دیجیتال به‌عنوان دنیای جدیدی اشاره دارد که از طریق رسانه‌های دیجیتال نظیر گوشی‌های هوشمند و اینترنت نشان داده می‌شود. این فناوری جدیدترین نوعی است که در حوزه آموزش و یادگیری ورود پیدا کرده است و با مؤلفه‌هایی نظیر واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی بخشی از فعالیت‌های آموزشی و شبیه‌سازی‌ها را برای یادگیرندگان، استادان و معلمان تسهیل کرده است.

گرایش به کلاس‌های درس متاورس

پیشرفت و گسترش واقعیت افزوده و مجازی و فناوری‌های چندرسانه‌ای و سخت‌افزارها می‌توانند متاورس را به‌عنوان بستر یادگیری مطلوب برای یادگیرندگان و مربیان در سطح دنیا معرفی کنند.

– یادگیری بازی‌وارگونه و پودمانی مبتنی بر تکلیف

– مشارکت یادگیرندگان

– فعالیت‌هـای یادگیـرنده‌محـور

– صرفه‌جویی در زمان مربی


کلاس درس متاورسی نوعی از کلاس است که در آن مربیان و یادگیرندگان از دانشکده‌ها و مدرسه‌های گوناگون از نظر موقعیت جغرافیایی در یک کلاس واحد مجازی قرار می‌گیرند. مشارکت‌کنندگان در کلاس درس با استفاده از چهرک (آواتار‌)های خود به بحث و مشارکت و گفت‌وگو می‌پردازند.
 

ظرفیت‌های متفاوت متاورس در آموزش شامل این موارد هستند:

فضایی برای ارتباط اجتماعی جدید:

در متاورس صدها، هزاران و میلیون‌ها نفر می‌توانند به‌صورت مجازی در یک جشنواره شرکت کنند. واقعیت مجازی متاورس نظیر روبلاکس و زیپیتو برای افرادی که به دلیل کرونا نمی‌توانند از خانه خارج شوند، فضای اجتماعی جدیدی برای جلسات فراهم می‌کند. زمانی که مدرسه‌ها به خاطر کرونا بسته شدند و دانش‌آموزان نمی‌توانستند به‌صورت حضوری در کلاس‌ها شرکت کنند، نقشه کلاس درس در بین نقشه‌های سه‌بعدی متفاوت در زیپیتو خیلی مورد توجه قرار گرفت. یادگیرندگان به جای رفتن به کلاس واقعی وارد کلاس درسی زیپیتو می‌شوند و با دوستان خود ارتباط برقرار می‌کنند.



دسترسی نامحدود برای اشتراک‌گذاری:

کاربران می‌توانند شرایط متفاوتی از دنیای واقعی را تجربه کنند؛ نظیر مطالعه، خرید، نمایش‌، گالری‌ و گردشگری. آن‌ها همچنین می‌توانند رویدادهایی را به اشتراک بگذارند که از نظر فیزیكی با محدودیت‌هایی در دنیای واقعی روبه‌رو هستند؛ نظیر پرواز در آسمان و رفتن به فضا. همه‌چیز به انتخاب یادگیرنده است. با به‌کارگیری مشخصات متاورس، طراحی فعالیت‌های یادگیری می‌تواند آزادی و تجربه یادگیرندگان را به محدوده‌ای بی‌نهایت گسترش دهد. یادگیرندگان به‌صورت خودراهبر یاد می‌گیرند و می‌توانند سؤالات خود را بر مبنای استقلال خود بررسی و جست‌وجو کنند. آن‌ها می‌توانند به ایده‌های زیاد افراد در طول زمان و مکان اشاره کنند و اقداماتی برای یافتن پاسخ‌های اصلی انجام دهند.



فراهم‌سازی تجربه‌های جدید:

متـاورس به‌عنـوان راه جـایگزین غلبـه بر محدودیت‌های کلاس‌های از راه دور و برخط دوبعدی مورد توجه قرارگرفته است. علاوه بر این، متاورس می‌تواند تجربه‌های جدیدی را طراحی کند که فراتر از زمان و مکان باشند. آموزش‌های مبتنی بر متاورس استفاده بی‌نهایت از مکان و داده‌ها و مزایای تعامل در سطح آموزش چهره‌به‌چهره را فراهم می‌کند.


پیشنهاد‌های کاربردی به معلمانبا توجه به این فناوری جدید و ویژگی‌های کلاس متاورسی، مدارس و  معلمان باید بتوانند فرصت‌های خلاقانه یادگیری طراحی کنند. از رویکردهای جدید آموزشی نظیر بازی‌وار‌سازی به شکل صحیح و درست استفاده کنند و بتوانند موقعیت‌های حل مسئله را برای دانش‌آموزان فراهم آورند تا این مهارت را در آن‌ها تقویت کنند.


نمونه هایی از آموزش و یادگیری در فضای متاورس

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *