afdb6151dab8b7e15bea877868477d9856a70325711a8bdab0782bdc305ab7a5

آزمون الکترونیکی چیست

آزمون الکترونیکی چیست ؟ در این مقاله ابندا آزمون آنلاین را تعریف می نمائیم و در ادامه با آزمون الکترونیکی آشنا می شویم و مزیت ها و معایب این مدل آزمون را بررسی می نمائیم. با ما همراه باشید.

آزمون آنلاین

امتحانی است که در فرایند آن از اتصال اینترنت استفاده می کند. افراد و دانش آموزان باید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، به یک برنامه ارزیابی یا لینک وب وارد شوند. سپس دوره ای را قرار است در آن سنجیده شود را انتخاب کند و شروع به پاسخ دادن به سوالاتی کند که بر روی صفحه نشان داده می شود. پس از پایان امتحان، دانش آموزی که امتحان می دهد باید بر روی یک دکمه خاص که نشان دهنده اتمام فرآیند آزمون است کلیک کند. حتی اگر این نکته پیش پا افتاده ای باشد ولی همین یک نکته کوچک ممکن است باعث از دست رفتن پاسخ های شما شود. بنابراین لازم است تا در مورد آزمون آنلاین بیشتر بدانیم و مزایا و معایب و ویژگی های آن را بشناسیم. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله مزایا و معایب آزمون های آنلاین را مطالعه نمائید.

 

آزمون الکترونیکی چیست - آزمون آنلاین

آزمون الکترونیکی

شامل آزمون هایی است که در آنها با استفاده از دستگاه های الکترونیکی، فعالیت ها، پاسخ ها، نمره ها و بازخوردهای لازم فراگیران، طراحی، ارائه ، ذخیره و گزارش می شود. همچنین می تواند در چندین قالب مختلف مانند اسناد متنی، قالب های چند رسانه ای مثل صدا، تصویر، ویدئو، یا در قالب شبیه سازی های پیچیده و بازیها ارائه شود.

آزمون الکترونیکی می تواند به شکل فردی و گروهی و در تعداد اندک یا در مقیاس جمعیتی بزرگ به صورت همزمان یا غیر هم زمان برگزار شود. از روش های مختلف که در آزمون الکترونیکی برای ارزیابی وجود دارند می توان به سؤال های چند گزینه ای، پاسخ های صحیح غلط، پر کردن جای خالی، مرتب کردن یا جور کردن سؤال ها اشاره کرد.

ارزیابی الکترونیکی تنها برای ارزیابی یادگیری های الکترونیکیو آزمون های کلاسی استفاده نمی شود بلکه  می تواند به عنوان استراتژی هایی در خدمت توسعه نظام های آموزشی باشد. بدون شک آزمون الکترونیکی مزایای فراوانی دارد که می تواند بسته به نوع برگزاری و سطح آن متفاوت باشد.

مزیت های اصلی آزمون الکترونیکی چیست

  •  نمره گذاری فوری , راحت تر
  • تحلیل سریع داده ها
  • تنوع در قالب های سؤال
  • بازخورد سریع برای فراگیران، استادان و مؤسسات.
  • حذف زمان رفت و آمد به محل آزمون
  •  اعلام نتیجه آزمون بلافاصله پس از پایان آزمون
  • دسترسی سریع به پاسخ نامه و جوابهای تشریحی سوالات
  • شرکت در آزمون در زمان های دلخواه

آزمون الکترونیکی چیست -مزیت ها

برتری های خاص ارزیابی الکترونیکی نسبت به روش سنتی یا دستی:

نمره گذاری راحت تر
تنوع در قالب های سؤال
بازخورد سریع برای فراگیران، استادان و مؤسسات.

کاستی های ارزیابی الکترونیکی

ممکن است برای برخی از مباحث مانند ریاضی به علت احتیاج به فرمول سازی مناسب نباشد یا مشکل باشد.
ممکن است تجهیزات فنی خاصی نیاز باشد و مشکلات فنی پیش می آید.
ممکن است مهارت های کامپیوتری خاص مانند پردازش کلمه، مرورگر اینترنت و پست الکترونیکی مورد نیاز باشد.

امروزه آموزش الکترونیکی به یکی از مهم ترین محیط های آموزشی و فناوری اطلاعات مبدل شده است و فرصت های بسیار زیادی را برای ارائه آموزش مجازی ایجاد کرده است.
اصطلاحاتی چون کلاس بدون دیوار، مدارس هوشمند، یادگیری مجازی، آموزش مجازی، کلاس مجازی، دانشگاه مجازی و آزمون الکترونیکی با ورود فناوری اطلاعات به حوزه آموزش پدید آمدند و در لغت نامه آموزش الکترونیکی قرار گرفتند. این اصطلاحات به نوع جدید و شاید نا ملموسی از آموزش الکترونیکی اشاره دارد که در مقابل آموزش سنتی و معمول قرار دارند و امروزه در حال جای گیری در نظام های آموزشی کشورهای مختلف در جهان هستند.

ورود فناوری اطلاعات به حوزه آموزش و یادگیری، پیشرفت قابل ملاحظه ای در نظام های موجود در ارزیابی الکترونیکی به وجود آورده است؛ به طوری که از چنین نظام هایی در مدرسه ها، دانشگاه ها و سازمان های مختلف در سطح ملی و بین المللی استفاده می شود. برخی از این نظام ها مانند «مودل»، «کلیکر»، «پیر وایز» و «کالم یا یادگیری ریاضی به کمک کامپیوتر » ، «اکز مینر» به لحاظ گستردگی قلمرو مورد استفاده، کاربران و میزان دسترسی از جایگاه بالاتری برخوردارند.

منبع : تبیان، ویرگول

برچسب‌ها: بدون برچسب
0

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *