e24906afc9871b7b072448e9d9783b85cc1c22283a4621259e11224e846028ec

۵ دلیل برتری آموزش مجازی به آموزش حضوری

آموزش مجازی نزدیکی بسیار زیادی به یک کلاس درس را دارد، این نوع آموزش دارای بعضی ویژگی های منحصر به فرد نیز است. نقش مربی نیز در این آموزش ها متفاوت است. کل این گفته ها به این منظور است که مدرسان و توسعه دهندگان احتیاج به تغییر شکل کلی در نحوه تدریس، یادگیری مهارت های نوین، استفاده از روش های متفاوت، یادگیری کامل بهره وری از ابزار توسعه و طراحی و در انتها نیاز به تغییر روش از مربی محور به شاگرد محور دارند. در این مقاله ۵ دلیل برتری آموزش مجازی به آموزش حضوری را برای شما بیان کرده ایم.

 آموزش حضوری :

در زمان برگزاری دوره های آموزش حضوری با هماهنگی قبلی است، محل برگزاری آن به صورت عمومی در مکان های مشخص و به صورت اختصاصی امکان پذیر می باشد. اما مقایسه نرم افزار آموزش مجازی LMS و حضوری در این است که هزینه این نوع دوره ها به علت نیاز به تجهیزات فیزیکی زیاد، بالا است ولی یادگیری در این نوع دوره ها از سطح خوبی برخوردار می باشد. استفاده از اساتید برجسته و کارگاه های آموزشی مجهز از جمله مزایای مهم این نوع دوره ها محسوب می گردد.

آموزش مجازی :

یکی از اهمیت آموزش مجازی یا کلاس مجازی با حضوری در این است اگر شما شاغل هستید میتواند این نوع آموزش برای شما بسیار آیده آل باشد , لازم نیست که شما در تمامی کلاسها شرکت کنید زیرا این کلاسها ضبط میشوند و شما بعدا میتوانید انها را دانلود کرده و استفاده نمایید.

در حدود ۱۵ سال قبل، آموزش مجازی متدی آزمایشی برای تدریس موضوعات بسیار تکنیکی بود. امروزه، مدرسان کلیه رشته ها از آموزش آنلاین برای آموزش هر مطلبی استفاده می کنند. یافتن یک مدرسه یا دپارتمان آموزشی که آموزش مجازی را در برنامه های کار خود نگنجانده باشد، دشواراست.
با نهایت تاسف، بعضی از مدرسان با تجربه که به تازگی از آموزش مجازی مطلع شده اند، در برابر تشکیل دوره های آنلاین مخالفت می کنند که بیشتر به دلیل  کمبود دانایی در این مورد و یا بسیاری از آنهایی که اطلاعات ناقصی در حوزه مجازی دارند، بیشتر از همان روش های آموزشی سنتی در انواع یادگیری الکترونیکی استفاده می کنند، با اینکه تعاملات، فعالیت ها و رخدادهای یک کلاس درس در چنین محیط هایی غیر عملی و بدون دلیل است.

برای مطالعه بیشتر درباره آموزش مجازی به مقاله آموزش آنلاین (مجازی) چیست؟ مراجعه نمائید.

۵ دلیل برتری آموزش مجازی به آموزش حضوری

اگر چه آموزش مجازی نزدیکی بسیار زیادی به یک کلاس درس را دارد، این نوع آموزش دارای بعضی ویژگی های منحصر به فرد نیز است. نقش مربی نیز در این آموزش ها متفاوت است. کل این گفته ها به این منظور است که مدرسان و توسعه دهندگان احتیاج به تغییر شکل کلی در روش تدریس روش تدریس آموزش مجازی، یادگیری مهارت های نوین، استفاده از روش های متفاوت، یادگیری کامل بهره وری از ابزار توسعه و طراحی و در انتها نیاز به تغییر روش از مربی محور به شاگرد محور دارند.
آموزش های متعددی بصورت آنلاین و یا غیر حضوری شروع به انتشار در ایران نموده اند. در زیر، لیستی از تفاوت های عمده آموزش در کلاس و آموزش آنلاین آورده شده است.

۱) زمینه های لازم آموزش مجازی

حوزه و روش تدریس آموزش مجازی که سامانه آموزش مجازی باید داشته باشد بسیار گسترده است اگر درباره آموزش مجازی بخواهیم بدانیم بر عکس آموزش معمولی در کلاس فعالیت فردی است؛ فردی بودن آموزش آنلاین صادق خواهد بود حتی اگر کلیه اشخاص تحت آموزش  درون  یک اتاق باشند و همگی به اتفاق یک کار مشابه را انجام دهند. مربیان باید دوره ها را با توجه به این قضیه طراحی کنند. برای مثال، انزوا موجب خواهد شد که دانش آموزان آن دوره را نادیده گرفته و حذف کنند، در صورتی که روش های مناسب انگیزشی و حمایتی و بازخورد مناسب می تواند این ریسک را به حداقل می رسانند. در نتیجه، فردی سازی آموزش، که باید مشمول کاربرپسند (انسان پسند) بودن این آموزشها شود، یکی از روش های مهم برای برقراری ارتباط با دانش آموزان و پیشگیری از  ایجاد احساس انزوا در آنان می باشد.
بعلاوه، رسانه آنلاین یک محیط منحصر به فرد برای تدریس و یادگیری ایجاد می کند: مهمتر از همه، داشتن وقت متغیر و تفاوت فعل و انفعالات آموزشی. البته که تعیین مهلت یادگیری برای جلوگیری از عقب افتادن دانش آموزان امری مهم است.

۲) تاثیر انواع رسانه ها در حوزه آموزش مجازی

نقش آموزش مجازی در یادگیری خلاق موضوعی ثابت شده است ولی آموزش به شیوه سنتی برای گفتار و عکس ها محدود است، در حالیکه مربیان نقش آموزش الکترونیکی در یادگیری امکان بهره وری از انواع رسانه ها برای گفتار و نقل موضوع، جذب و درگیر کردن دانش آموزان و ایجاد پل ارتباطی در میان دانش آموزان و مربیان را دارند. برای مثال، استفاده از صدا و تصویر (ویدئو)، برای اشخاص در جهت پسند تر کردن این دوره ها مفید هستند. ولی استفاده از رسانه باید درست و عاقلانه باشد، مطالب و محتوای رسانه ها باید  پیوسته ارزش دوره را افزایش دهد و به دانش آموزان تجربه ای القا کند که جای دیگری نمی توانند آن را دریافت کنند. تعامل در سامانه یادگیری الکترونیکی بسیار با اهمیت است، به همان مقیاس کیفیت در یادگیری الکترونیکی مهم است. واگذاری آن به شانس عاقلانه نیست. مولفه های زبان دیداری در طرح آموزش مجازی شامل موارد زیر است:
•    طرح بندی موارد دوره آموزشی آنلاین؛
•    فن چاپ (تایپوگرافی)، شامل استایل و اندازه فونت ها؛
•    رنگ بندی و بافت عناصر متعدد
•    علائم، آیکن ها، نمادها و تصاویر در دوره؛
•    انیمیشن یا ویدئو؛
•    و ترتیب دهی مواردی که باعث داستان وار شدن مطلب خواهد شد.

قانون های زیر می توانند این هدف را به شما القا کنند:

•    انیمیشن ها و تصاویر هر دو می توانند فراگیری را تسریع کنند، اگرچه هیچ یک نسبت به هم استفاده بیشتری ندارند.
•    صدا در قالب گویندگی می تواند فراگیری را بهتر کند، اما آهنگ پس زمینه که بسیار شدید باشد می تواند برای یادگیری مختل کننده باشد.
•    کلمات و موارد گرافیکی تنها برای زیبایی بیشتر از یادگیری می کاهد.
این مسائل را بهینه سازی کنید، یعنی به اندازه نیاز خود از آنها استفاده کنید و بقیه را حذف کنید، زیزا که موجب حواس پرتی دانش آموزان میشود  و با کیفیت بالای تصاویر و نوشته ها این اطمینان را حاصل کنید که پیام به وضوح منتقل می شود.

۳) فعالیت های اجتماعی پیرامون آموزش مجازی

از جمله موارد مورد نظر درباره آموزش مجازی، برقراری ارتباط است. برخلاف محیط سنتی، ارتباط با دیگر دانش آموزان و با مربی در سامانه یادگیری الکترونیکی تنها از راه انجمن های بحث (Discussion Forums)، چت، و ایمیل است. برقراری ارتباط از این طریق برای آموزش مجازی موثربا اهمیت است زیرا در این دوره ها مولفه رو در رو بودن، که به دانش آموزان امکان می دهد در آموزش در کلاس ارتباط اجتماعی واقعی برقرار کنند، وجود ندارد.
پس، کلیه آموزشها باید به روش دوستانه و با حضور فعال باشند تا دانش آموزان به هر طریقی گمراه نشوند. این کارها می تواند با گام به گام بودن موارد و راهنمایی های مورد نیاز در قسمت های مبهم باشد.

۴) بهره وری زمانی بیشتر در آموزش مجازی

یک دقیقه از یک کلاس درس برابر با یک دقیقه تمرین آنلاین نیست. یک موضوع تدریس شده به روش آموزش آنلاین، تقریبا ۲۵ تا ۶۰ % کمتر از آموزش به شیوه سنتی وقت می برد، چرا که به امکانات خاصی نیاز نیست و همچنین کلاس مجازی فشرده تر و مفیدتر از تدریس های سنتی است.
اما، در دوره ها تقریبا همواره نیاز به تدریس به مدت زمان طولانی دارند. به عنوان نمونه، ۱۶ ساعت آموزش به شیوه سنتی یک دوره ممکن است تنها شامل موارد دو روز از آموزش آنلاینی باشد که ظرف یک هفته و در هر روز بمدت دو ساعت برگزار می شود. دانش آموزان دوره های آنلاین باید همواره در نظر داشته باشند که بهترین آموزش وقتی اتفاق می افتد که یادگیری خود را به قسمت های کوچکتری تقسیم کنند – سه کلاس ۹۰ دقیقه ای بهتر از یک کلاس مدام ۴.۵ ساعتی است.

از دیگر مزایای سیستم آموزش مجازی ، امکان دسترسی به کلیه نقاط آنها در هر زمانی است. هر زمان که فراگیری پایان می یابد، می توانید فردا از همان نقطه ادامه دهید. یا اگر قسمتی از آموزش را متوجه نشده اید، به عقب برگردید و آن را دوباره مرور کنید و یا اگر قسمتی از درس به یادتان نمی ماند، آن قسمت را هر روز مرور کنید. بهره وری زمانی بیشتر در آموزش مجازی به گونه ای است که می توانید هنگام بیکاری از آموزش های آنلاین استفاده کنید، و آنچه را که دلتان می خواهد را آموزش ببینیند؛ یعنی نیازی نیست که برای فراگیری یک مورد، ۱۰ مورد دیگر را نیز گوش بدهید.

۵) موارد نوشته شده و مختصر سازی محتوا در آموزش مجازی

نوشتن متن برای ویدئو، یا نوشتن مجازی، مهارتی متفاوت از ساخت موارد برای فراگیری در کلاس است. مدرسان باید در نظر داشته باشند که کاربران معمولا صفحات را اجمالی بررسی می کنند، و می توانند با سرتیترهای درست، نوشته های bold شده، فهرست ها و همچنین تقسیم نوشته ها به پاراگراف ها، یادگیری را به حداکثر برسانند. این امر در ویدئو نیز می تواند با نشانه گذاری در قسمت های مختلف یک فیلم آموزشی، نکته وار کردن بعضی مباحث و مرور آنها انجام شود. موراد زیر می تواند در ضرورت آموزش الکترونیکی یاری دهنده باشد:

•    نوع گفتار. همانطوری که در متد نرم افزار آموزش مجازی LMS تنها روش انتقال اطلاعات نوشتار و یا گفتار است، باید توجه شود که آیا مطلب گفته شده منظور را می رساند یا خیر.
•    وضوح. نوشته و گفته می بایست تا حد امکان آشکار و شفاف باشد؛ یقینا توانایی پرسیدن سوال در بعضی شرایط برای طرف دیگر وجود ندارد. یکی از بهترین راه ها برای بررسی شفافیت، خواندن مطلب برای فرد دیگر است تا ببینید طرف مقابل مطلب را به راحتی  میفهمد یا نه.
•    مختصر سازی. محتوا باید تا حد امکان مختصر و مفید باشد تا از محو شدن موارد مهم بین مطالب غیرمهم ممانعت گردد.
•    از تحریف مطلب جلوگیری شود تا وقت دانش آموزان تلف نشود.

برچسب‌ها: بدون برچسب
0

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *