19

نشریه الکترونیکی چیست؟

 

مجله الکترونیکی

مجله الکترونیکی يا خبرنامه الکترونیکی، سند مكتوب الکترونیکی است كه در سازمان‌های دولتی يا غيردولتی در زمينه‌های اخبار سازمان، مسايل آموزشی، فنی و تخصصی، فرهنگی و تبلیغاتی و نظاير آن (مرتبط با سياست‌ها و وظايف قانونی و در محدوده فعاليت‌های سازمان) منتشر و به منظور اطلاع‌رسانی، ايجاد ارتباط و همگرايی فكری و عملی بين مسئولان سازمان و كاركنان و جلب نظر و همكاری بين مشتریان بالقوه و بالفعل سازمان و حتی اعضای آن توزيع می‌شود.

 هدف مجلات الکترونیکی

روشن كردن افكار عمومی نسبت به سازمان و آخرین فعالیت های آن با هدف آگاهی دادن به مشتریان بالقوه و بالفعل در خصوص اتفاقات و اخباری كه در فاصله زمانی معینی روی می‌دهد و سهيم كردن آنان در سرنوشت خودشان از طريق تبادل افكار و آراء در شكل يک سند مكتوب می تواند هدف و كاركرد اصلی «مجلات الکترونیکی» باشد.همچنین بالا بردن سطح علمی و اطلاعاتی کاربران محصولات سازمان به منظور به روز نگه داشتن ایشان در برابر تحولات و پدیده های نوین علمی و افزایش میزان اطمینان آنها نسبت به سازمان می تواند از جمله دیگر اهداف راه اندازی یک مجله الکترونیکی به شمار آید.در يک وضعيت مطلوب و به شرطی كه كاركردهای اصلی و رسالت واقعی اين گونه نشريات به درستی شناخته و به كار گرفته شوند، فرصت مناسبی برای بيان اهداف يک سازمان و همگرايی فكری، ذهنی و علمی مديريت و ديگر بخش‌های آن سازمان با بیرون سازمان خواهد بود.

انواع مجلات الکترونیکی

مجلات الکترونیکی بر حسب نوع مطالب و هدف از انتشار ، به انواع مختلفی تقسيم بندی می شوند كه هر يک كاركرد ويژه خود را دارند و با توجه به انگيزه روابط عمومی با هدف خاصی منتشر می شوند:

۱- مجلات الکترونیکی اطلاع رسانی

اين نوع نشريه معمولاً با توجه به ميزان فعاليت سازمان ، به صورت روزانه ياهفتگی منتشر می شود و مطالب آن حاوی اخبار سازمان به منظور آگاه كردن مشتریان از وضعيت داخلی و همچنين تصميم گيری های مديران در مورد مسائل گوناگون است .

۲- مجلات الکترونیکی آموزشی

نشريه های آموزشی هنگامی انتشار می يابد كه مديران در صدد باشند از طريق نشريه اقدام به آموزش مشتریان خود كنند. گاهی اين نشريه ها می توانند جای كلاس های آموزشی را هم بگيرند یا زمينه مساعد تری را برای تشكيل اين گونه كلاس ها فراهم آورند . نوع مطالب آموزشی بستگی کامل به ميزان سواد مشتریان و اهداف آموزش دارد. گاه چند نشريه هم زمان ، با توجه به نوع مخاطب منتشر می شود مثلاً نشريه ای برای مشتریانی كه به كارهای تخصصی اشتغال دارند و یا نشريه ای برای مشتریانی عادی با سطح سواد معمولی و یا غیر متخصص در زمینه مورد نظر سازمان. بدين ترتيب اگر آموزش براي هر گروه با توجه به ميزان سواد و تخصص آنان از راه انتشار صورت گيرد ، نتايج مثبت خود را نشان خواهد داد. ذكر اين نكته ضروری است كه آموزش از طريق نشريه به ويژه برای افراد غیر متخصص، حتماً بايد با استفاده از امکاناتی ديگر مثل چاپ تصاوير مختلف ( عكس ، طرح و كاريكاتور ) باشد تا درک وفهم آن برای مخاطب آسان شود . دوره انتشار نشريه های آموزشی بستگی به نوع آموزش ، هفتگی و  ماهانه است.

۳- مجلات الکترونیکی سرگرمی و رفاهی

واحدهای بازاریابی وظيفه دارند همواره از روحيه مشتریان خود با خبر باشند و بكوشند با برنامه ها و روش های مختلف زمینه مثبت اندیشی آنها را به سازمان به صورت مستقیم و غیر مستقیم افزایش دهند. يكی از راه های تقویت روحيه مشتریان انتشار نشريه ای است كه محتوای آن به حفظ طراوت و سرزندگی ایشان به نحو مقتضی كمک كند ؛ مطالب شاد سرگرم كننده ، مسابقه های با جايزه داستان های خنده آور ، داستان های شاد و مصور ، قرار دادن انواع كوپن برای تخفيف خريد از برخی از فروشگاه های  از قبل تعيين شده و …می تواند اوقاتی از ساعت فراغت مشتریان را پر كند و ضمن آن تفريح و سرگرمی هم به شمار آيد. دوره انتشار چنين نشريه هايی معمولاُ هفتگی است اما به تشخيص سازمان و تمايل مخاطبان می تواند هفته ای دو شماره هم انتشار پيدا كند.

۴- مجلات الکترونیکی تبليغی

 

مجلات الکترونیکی تبلیغی یکی از مهمترین انواع نشریات الکترونیکی هستند و هدف راه اندازی این نشریات پوشش تبلیغی بر روی محصولات سازمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم است. تکنیک های تبلیغی با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی و طراحان با ذوق و همچنین نویسندگان زیردست می تواند در عین تبلیغی بودن نشریه باعث جلب توجه خوانندگان شود. دوره انتشار مجلات الکترونیکی تبلیغی ماهانه است.

 

 

مديريت مجلات الکترونیکی

 راه اندازی و دوام انتشار يک نشريه الکترونیکی، نيازمند مديريت، سازماندهی و طراحی بر اساس اصول حرفه‌ای مربوط به آن می ‌باشد. وجود يک مدير مسئول و بخش‌های تحريريه، ويرايش، تايپ،‌ صفحه بندی، طراحی و عكاسی، نظارت بر توزيع براي توليد يک نشريه الکترونیکی ضروری می ‌باشد.  همچنين با توجه به بخش‌های فوق يک تركيب نيروی انسانی شامل: خبرنگار، گزارشگر، عكاس، طراح، صفحه بند، ويراستار و متصدی توزيع مورد نياز است و برای سامان دهی امور اجرايی و محتوايی نشريه نياز به يک سردبير و مدير اجرايی نيز می‌باشد. البته تمام این موارد می تواند بر حسب حجم نشریه با نیروی کاری متغیر مورد اجرا و بهره برداری قرار گیرد.

نظر سنجی از طریق مجلات الکترونیکی

مجلات الکترونیکی یکی از بهترین ابزارها برای انجام نظر سنجی هستند با توجه به اعتماد و علاقه ای که در میان مخاطبان برای خواندن نشریه وجود دارد مدیران بازاریابی برای بررسی دیدگاه ها و افکار مشتریان از طریق این مجلات اقدام به ارائه فرم های نظر سنجی الکترونیکی می کنند.

برچسب‌ها: بدون برچسب
0

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *